Förra veckan fick vi lära oss att McLaren inte är intresserade av att ge sig in på SUV-marknaden, i alla fall om man ska tro Darren Goddard. Hade man för fyra år sedan lyssnat på Ferraris designchef, Flavio Manzoni, hade man trott detsamma om dem. Han menade nämligen att Enzo Ferrari skulle vända sig i graven om han fick reda på att hans livsverk sjunkit så lågt som till att tillverka stadsjeepar. Med en massa nerviga placerare på New York-börsen i ryggen i stället för L’Avvocatos stadiga hand, har den gamle tjurskallen all anledning i världen att riva upp lakanen där han ligger i sin kista. Som ni säkert redan vet ska Ferrari bygga en SUV.

Som något slags grymt skämt mot en man som verkligen personifierade varumärkeskonservatism har man bestämt att bilen ska heta Purosangue, alltså fullblod. En stadsjeep är knappast den sortens bil Enzo själv hade döpt så, eftersom namnet är så starkt kopplat till märkets logga, som han nog främst associerade med racing. Skälet är naturligtvis att Ferrari vill cementera idén av att deras SUV kommer att golva Stelvio Quadrifoglio på alla sätt; i enlighet med den italienska konstitutionen får en Alfa Romeo nämligen aldrig någonsin vara snabbare än en Ferrari.

Flaggskeppsmodellen kommer sannolikt att vara V12-bestyckad, men enligt rykten kommer även betydligt mindre upphetsande varianter att erbjudas. Återigen till den gamle Enzos förmodade fasa kommer bilen att erbjudas med en V6-motor, assisterad av eldrift. För att han på sin tid skulle gå med på att tillverka en V6-modell skulle förslaget komma från hans son Dino, och bara komma att genomföras för att hedra denne efter att han tragiskt nog mist sitt liv. Notera att han inte ens då sålde bilen under varumärket Ferrari, utan kallade den Dino.

Gubben Ferrari var sannerligen en tjurig prick, och man börjar nästan undra om bolagsstyrelsen försöker väcka den evigt vilande som ett PR-stunt för att blåsa upp aktiepriset. Purosangue kommer likt en Volkswagen nämligen att baseras på en skalbar plattform, delad med andra kommande frontmotormodeller från märket. Huruvida det lyckas får vi se om ungefär tre år; Purosangue väntas lanseras inför modellår 2023.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.