Gårdagen innebar två nyheter om takkapande från Maranello. Dels rör det sig om F8 Spider, ersättaren till 488 Spider som baseras på februari-nyheten F8 Tributo, och dels om 812 GTS, en cabbad version av 812 Superfast. Med den sistnämnda bilen gör Ferrari för första gången sedan 365 GTS4 en V12-bestyckad cabriolet med motorn fram, såvida man inte räknar specialmodeller som 550 Barchetta Pininfarina och SA Aperta.

F8 Spider, som får betraktas som folkbilen i sammanhanget, kommer att vara förbättrad på ett antal punkter i jämförelse med sin företrädare. Viktmässigt hamnar den ganska precis mitt i 40-kilosgapet mellan 488 Spider och 488 Spider Pista. Ihop med 50 nya hästkrafter kapar det tiden för att accelerera från 0-100 med en tiondels sekund ner till 2,9 sekunder.

På en punkt är den dock till och med långsammare än en Golf. Att fälla taket tar nämligen 14 sekunder. Det kanske man kan tänka sig att acceptera när man med taket väl nere kommer att kunna leva ut alla sina Sega Out Run-fantasier, tack vare Ferraris Side Slip Control System som nu kommer i en uppdaterad version.

Än mer kaxig är dock 812 GTS, som med sin 800 hästkrafter starka V12-motor också klarar av sprinten till 100 kilometer på en tid som ligger söder om tresekundersstrecket. Det dubbla avverkas på 8,3 sekunder, och kan därefter dundra på ända till 340 kilometer i timmen såvida omständigheterna tillåter det. Det är nog för att chefredaktör Marcus med god marginal skulle kunna slå sitt personbästa i att köra fort, vilket inte är illa pinkat.

Personligen vore jag i och för sig mer benägen att fälla taket och lyssna till motorns sång i mer beskedliga hastigheter, av bakrutan skyddad från det hårrufsande luftdraget. En smart detalj är dessutom att nämnda ruta faktiskt kan fällas när taket är uppe, för att blöta oväder till trots ändå kunna njuta av den italienska tolvänglakören vars skönsång ljuder från utblåsen. Med andra ord har du som är investeringsvillig (men inte lyckades knipa något exemplar ur de högst begränsade upplagorna av någorlunda sentida V12 fram-cabbar från Ferrari) nu äntligen chansen! Känner du mer för att smälta in får det bli till att beställa en F8 Spider.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.