I förra veckan rapporterade vi om att Bugatti slagit ett nytt topphastighetsrekord. Som första personbilstillverkare någonsin har man nått nära 500 km/h på en testbana i Tyskland. Bilen som användes vid höghastighetskörningen var dock inte en produktionsmodell av Bugatti Chiron, utan en något modifierad modell. Denna modifierade rekordbil har nu modifierats ytterligare, fast istället för att göra den ännu snabbare har man gjort förändringar åt andra hållet för att göra modellen laglig att köra på allmän väg. Möt helt nya Bugatti Chiron Super Sport – en 1600 hästkrafter stark superbil med prislapp på ungefär 50 miljoner kronor.

I grund och botten handlar det om en vidareutveckling av Chiron Sport. Växellådan har högre utväxling för att möjliggöra högre topphastigheter, karossen är förlängd, motorn är starkare och luftmotståndet har minskats. Bilen kommer att tillverkas i 30 exemplar och alla ägare kommer att ha möjlighet att få tillträde till samma testbana som Bugatti använde för att sätta det ovan nämnda rekordet. Den som tvivlat kan alltså prova själv för att se hur snabb deras nya ögonsten faktiskt är.

Kan man då säga att Bugatti nu tillverkar världens snabbaste produktionsbil? Tekniskt sett är svaret på den frågan fortfarande nej. Bugatti har inte kört en produktionsmodell (rekordbilen skiljer sig i väsentliga avseenden från den nya produktionsmodellen) i högre hastighet än vad Koenigsegg klarade med Agera RS två år sedan. Med det sagt finns det goda skäl att anta att Koenigsegg inte är herre på täppan särskilt länge till…