En av de mest önskvärda referensgrupperna för en prylnörd är rymdfarare. Att Omega Speedmaster hängde med till månen och att alla Apollo-astronauter rattade Corvette är tveklöst något som bidragit till dessa varors kommersiella framgångar. Nu visar det sig att det hänt en del med teknologin inom bilindustrin sedan bildesignens raketålder kulminerade runt 1960. Bilarna ser inte längre ut som rymdfärjor hämtade ur fantasin, men tycks däremot faktiskt vara det i större utsträckning – i synnerhet om de heter Suzuki.

Suzuki har nämligen ingått i ett avtal med Ispace, ett japanskt företag som ägnar sig åt utforskning av månen. Partnerskapet gäller HAKUTO-R, som är världens första kommersiella program för månutforskning. För kommersiell gångbarhet är det viktigt att begränsa kostnader, och för att hålla dessa på en rimlig nivå behöver man begränsa farkosternas storlek. Storleksbegränsning medför dock en annan utmaning i form av strukturell styrka, och det är för denna kombinations skull Suzuki kommer in på banan.

Det visar sig att Suzuki, när de utformade den skojiga Swift och den utomjordiskt kapabla lilla Jimny, i själva verket också blev potentiella experter på ben till månlandare. Huruvida det är Suzukis bilar som utrustats med rymdteknologi eller om det är de framtida rymdfarkosterna som kommer att utrustas med Jimny-teknologi är upp till var och en att bestämma. Säkert är dock att det nu blivit avsevärt mycket coolare att ratta en Suzuki.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.