Redan när Bugatti visade upp Chiron med en hastighetsmätare som gick ända upp till 500 knyck visste vi att fransmännen hade höga ambitioner, men sedan lanseringen år 2016 har dessa ambitioner gått obemärkta. Bugatti har varit obenägna att faktiskt bevisa hur snabb Chiron kan vara – fram tills idag. Nu har tillverkaren nämligen avslöjat att en modifierad version av Chiron den 2 augusti i år nådde hela 490,48 km/h (304,77 mph) på testbanan i Ehra-Lessien – en total utklassning av Koenigsegg Ageras 447,19 km/h.

Rekordet ska dock tas med en stor nypa salt. Bilen var som sagt modifierad, bland annat med en förlängd kaross och lägre markfrigång (vilket syns på bilderna ovan). Dessutom var vingen en helt annan än den som sitter på produktionsbilen och i interiören hade passagerarsätet tagits bort. Med detta i åtanke handlar det alltså inte om en produktionsbil. Koenigseggs tidigare rekord med Agera står därför kvar. Likväl har ingen serietillverkare någonsin byggt en bil som kört så snabbt tidigare, varken standard eller modifierad. Det rekordet har Bugatti i vart fall kammat hem.

Föraren som satt bakom ratten i nästan 500 km/h var Andy Wallace, en man som vi träffade bara några dagar innan hastighetsrekordet sattes då vi besökte Bugattis fabrik i Molsheim och testade Chiron Sport.

Vår chefredaktör Andreas Bergman (till vänster) och Andy Wallace (till höger)

Kommer någonsin en produktionsbil från Bugatti att slå Koenigseggs rekord på 447,19 km/h? Vår gissning är att svaret på den frågan är ja. Även om Bugatti inte avslöjat nyheten själva än så kan vi ta för givet att en Chiron Super Sport är på ingång, och jag skulle bli förvånad om den bilen inte kan köra så fort efter den läxa som Bugatti nu lärt sig efter att ha provat chassits potential på riktigt.