Rekordet är handklockat och således inte särskilt officiellt av sig. Dessutom gäller det Gotland Ring, en bana som inte ens är färdigställd. Inte sett till den sträckning som körts i alla fall, vilken utöver den redan fullt brukbara norra slingan också innefattat en kalkigt grusbelagd ”Sydslinga”. Banans totala längd är knappt 7,4 kilometer, där grusväg utgör den största delen, och Porschen dundrade i mål på 3:51 minuter.

Bakom ratten satt den tyske racerföraren och TV-profilen Tim Schrick, som tycktes ha barnsligt kul när han rev upp gotländskt kalkdamm som om det inte fanns någon morgondag. Cayenne Turbo S E-Hybrid tycks således vara det uppenbara valet för den som inte vill annat än att terrorisera grusvägssverige i semestertider; man kan ju alltid rättfärdiga sitt beteende genom att påminna om att man faktiskt kör en hybrid. Och just det, Gotland Ring – med sin slogan ”världens första hållbara motorbana” – är det nya stället för att sätta PR-vänliga varvrekord med SUV:ar! Se onboard-videon nedan:

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.