Lotus är ett företag under förändring. Trots många ikoniska modeller och stora tävlingsframgångar i ryggen har märket på bästa brittiska biltillverkarmanér alltid levt på gränsen till konkurs, och har därför haft ett antal olika ägare genom åren. Den senaste i ledet av ägare är kinesiska Geely – även ägare till Volvo Cars – som köpte märket för två år sedan och då genast började skissa på dess framtid.

Målet är att märket ska bli mer exklusivt, och att det ska gå från sport- till superbilstillverkare – inte minst med den eldrivna hyperbilen Evija som visades i mitten av juli. För att markera denna nystart har man nu även uppdaterat den klassiska Lotus-loggan, och resultatet kan ni se ovan. Den nya loggan har en mer avskalad design än tidigare, där kromet runt kanten och på bokstäverna har tagits bort, och det hela ser mer avskalat och tvådimensionellt ut än tidigare – lite som att det är tänkt att vara ett lätt klistermärke snarare än ett emblem.

Nedan kan ni se hur Lotus-loggan har förändrats genom åren, och vad tycks? Är det nya utseendet verkligen snyggare än de tidigare versionerna? Jag är uppriktigt sagt inte övertygad.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.