Italienska designgudarna Pininfarina är troligtvis främst kända för deras samarbeten med Ferrari; något som har resulterat i mästerligt utformade bilar såsom F40 och 250GT Berlinetta Lusso. I och med lanseringen av hyperbilen Pininfarina Battista kommer man emellertid för första gången att serietillverka en bil på egen hand. Det vattnas redan i munnen. Bilen i fråga huserar en helelektrisk drivlina och producerar 1900 hästkrafter samt 2300 newtonmeter i vridmoment, vilket sammantaget gör bilen mer accelerationskraftig än en Formel 1-bil från hastigheterna 0–100 km/h. Bilen är dessvärre extremt otillgänglig, i synnerhet eftersom den kostar cirka 24 miljoner kronor och de facto endast kommer att produceras i 150 exemplar. Pininfarina planerar lyckligtvis att tillgängliggöra varumärket i framtiden genom att utvidga deras produktutbud inom lyxbils-segmentet.

Företagets VD, Michael Perschke, avslöjade nyligen att man ämnar lansera en sedan- tillika SUV-modell inom nästkommande tre år. Likt Battista kommer dessa att vara helelektrifierade och batterikapaciteten sägs vara 100 alternativt 125 kWh. Detta skall uppnås inom en rimlig tidsram genom ett samarbete med en ännu inte tillkännagiven extern biltillverkare. På så vis undkommer man arbetet kring att utveckla en helt ny bilplattform på egen hand. Volkswagen-gruppen, vilka för närvarande utvecklar just en ny EV-plattform, har dock redan nu uteslutits som samarbetspartner. Detaljerna kring bilarna och dess tillverkning är emellertid, utöver ovan information, väldigt få, men Pininfarinas tidigare konceptbilar inom samma segment – H500 Sedan och K350 SUV – utlovar förstklassig design i vanlig ordning. Något som däremot står klart är att prislappen fortsatt kommer att överstiga miljongränsen med råge. De båda modellerna beräknas kosta mellan 2,1 – 4,3 miljoner kronor, vilket innebär att man kommer att konkurrera inom samma prissegment som lyxtillverkare såsom Bentley och Rolls-Royce. Inte så värst tillgängligt trots allt, såvida du inte är lika okänslig för konjunkturnedgångar som Krösus Sork.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.