Ett högljutt avgassystem med bra ton är en central del av en prestandabils karaktär, och de senaste åren har det gått inflation i hur mycket marknadens snabbaste bilar låter. Mercedes-AMG har länge varit en av ledarna på denna punkt, särskilt med sina mullrande V8:or, men meddelar nu att detta snart kommer att förändras. I en intervju med australiensiska nättidningen Motoring har Bastian Bogenschutz – AMG-chef för produktplanering inom kompaktsegmentet – nämligen tillkännagivit att prestandamärkets bilar kommer att bli tystare framöver.

A 45 S och CLA 45 s blir de första “tystare” AMG-bilarna

Orsaken är EU:s allt mer strikta riktlinjer kring hur mycket en bil får låta. Alltså är det inte bara AMG-bilarna, utan i stort sett alla prestandabilar, som kommer att hålla en lägre ton i framtiden. Det betyder i sin tur att tiden av skrikande italienska superbilar och tyska vardagsmonster som smäller och knastrar vid nerväxling kanske snart är ett minne blott.

De första i ledet av nya, tystare AMG-bilar att lanseras är nya A 45 S och CLA 45 S, som båda har samma tvåliters turbofyra under huven. Lösningen man valt för att kompensera för den lägre ljudnivån – och därmed bibehålla den sportiga körkänslan – är ett membran som leder in motorljud i kupén. Om detta är en tillräcklig kompensation återstår att se. Om inte annat förutspår jag en ljus framtid för eftermarknaden av sportavgassystem.

KÄLLAMotoring
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.