Italienska biltillverkaren De Tomaso stoltserar med en uppsättning ikoniska sportbilar, huvudsakligen från 60- och 70-talet. V8-laddade Mangusta är en personlig favorit med intresseväckande bakgrundshistoria. Modellen är nämligen sprungen ur De Tomaso P70, en prototypbil finansierad av självaste Shelby i tävlingssyfte. Dessvärre lyckades racingbilen inte tillverkas inom angiven tidsfrist och konflikter uppstod kring fordonets design de två tillverkarna emellan, varför det italo-amerikanska projektet snabbt lades ned; italiensk fåfänga i sitt esse – älskvärt! Passande nog översätts mangusta till mungo, kobrans naturliga fiende. Italienare är knappast kända för gott temperament.

Nåväl, nog om historiskt dravel. Efter otaliga konkursfall har De Tomaso gjort en storslagen comeback i egenskap av en kolfiberkonstruerad supersportbil. Bilen, som avtäcktes under årets upplaga av Goodwood Festival of Speed, namnges P72 och är en hommage till just P70 och 60-talets Le Mans-bilar. I ett pressmeddelande från De Tomaso benämns P72 en modern tidsmaskin, vilket också är visuellt påtagligt. Den liknar i det närmaste en gigantisk kolfibers-mal som sveper över asfalten – aerodynamiskt var ordet. Motorspecifikationerna har förvisso ännu inte offentliggjorts, men det spekuleras kring en naturligt aspirerad V8 vilket går i linje med dess retroinspirerade tema, i synnerhet eftersom tidigare P70-prototypen utrustades med en V8 från Shelby. Bäst av allt? Motorn förenas med en manuell växellåda vilket i sig självt utlovar en magisk körupplevelse.

Till råga på allt uppvisar bilen en interiör värdig en arabisk prins. Polerat koppar, luxuöst läder och kolfiberdetaljer förenas i en överdådig design i paritet med ett franskt 1600-tals-slott. Cirkulära analoga mätare tar plats i avsaknad av dess digitala dito, medan växelspaken utformats i klassiskt utförande med blottlagd mekanik. Allt detta inkapslas av bilens tårdroppsformade glastak som oundvikligen påminner om 60-talets racing-bilar. I och med P72 integrerar De Tomaso 60-talets skönhetsideal med modern teknologi, vilket sammantaget resulterar i en oförglömlig sportbil som troligt ger upphov till huvudvärk bland företagets konkurrerande biltillverkare. Dess relativt blygsamma prislapp, jämte övriga hyperbilar på marknaden, uppgår till cirka 7,5 miljoner kronor och bilen kommer tillverkas i 72 exemplar, vilket kan uttydas i modellbeteckningen. Man kan dessutom förvänta sig kraftig tillväxt av bilen rent ekonomiskt, särskilt om företaget traditionsenligt försätts i konkurs.

Italien-fantast som väljer stil och profil framför praktikalitet. Alfa Romeo är inte helt oväntat ett personligt favoritmärke.