XJ-serien från Jaguar har för många varit definitionen av brittisk stil och lyx i över 50 år nu. I kompressormatad XJR-form har den långa och låga sedanen dessutom även lockat med mängder av prestanda från stora raka sexor eller V8:or. Nu är det emellertid slut med detta – Jaguar har nämligen nu tillkännagivit att nästa generation av XJ endast kommer att erbjudas med eldrift.

I själva verket är detta det första steget av en bredare elektrifiering av Jaguar Land Rovers modellprogram. Märkets första elbil, I-Pace, har visserligen fått ett varmt mottagande, men byggs av Magna Steyr i Österrike – inte Jaguar själva. Nu ska den anrika fabriken vid Castle Bromwich därför anpassas för koncernens MLA-plattform, som utöver eldrift även är förberedd för bensin-, diesel- och hybriddrift.

Det kan tyckas ledsamt att ikoniska XJ – som byggt sitt rykte på kontinentkrossande prestanda från stora bensinmotorer – nu aldrig mer ska erbjudas med en bullrande V8 eller vinande kompressor. Då ska man komma ihåg att första XJ när den kom ut år 1968 var en högteknologisk och banbrytande bil för sin tid, samt att dess mål var att kombinera hög komfort med tyst och lättutnyttjad prestanda. Kanske är då en elmotor – som är både lyst, högteknologisk och erbjuder mängder av vrid – det ultimata sättet för XJ-serien att återkoppla med sitt ursprungliga syfte från över 50 år sedan.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.