Att Volvo står för trafiksäkerhet, det är sedan gammalt. Det räcker dock inte för att Säpo ska låta Stefan Löfven åka i dem, eftersom krockkuddar och aktiva säkerhetssystem inte är till mycket hjälp vid väpnade attacker. För att komma till rätta med att vår arma statsminister skjutsas omkring i tyska bilar har nu Volvo ihop med Trasco (som i och för sig är tyska) utvecklat en variant av XC90 med skyddsklass VR8. Man har även tagit fram en lättarmerad variant, främst ämnad för privatpersoner i behov av skydd. Högsta Växeln har varit på plats i Kungsträdgården för att se vad Volvo kan erbjuda den som räds värre saker än trafikolyckor ute på vägarna.

För att nå VR8-klassningen måste bilen kunna stå emot ett ordentligt kulregn. För att klara detta har tungarmerade XC90 fått glasrutor som kan vara upp till 50 mm tjocka, utöver armeringen i höghållfast stål som är 10 mm tjock. Denna armering omsluter endast den del av bilen man sitter i, men ändock väger bilen cirka fyra och ett halvt ton. Det är tillräckligt mycket för att Volvo inte ska våga parkera den på golvet i sin visningslokal – den får stå under ett tält, utomhus i Kungsträdgården.

För att inte ytterligare spä på bilens vikt med ett tungt batteri, är den drivlina man får nöja sig med den sedan tidigare bekanta T6 AWD. En bensinfyra på dryga 300 hästkrafter innebär att det tar ett tag att få fart på bjässen – 0-100 ska ta cirka 50 procent längre tid än vanligt. Att hålla kvar bilen på vägen ska dock enligt Volvo inte vara något problem, tack vare rejäla chassiuppgraderingar. Fjädringen är naturligtvis tuffare, och bromsarna likaså. De stora bromsskivorna är till exempel borrade, för att bättre kunna hantera inbromsningar i höga hastigheter, där risken för avmattning är som störst. Speciella fälgar avslöjar för den insatta att det man betraktar är en ohyggligt dyr Volvo, samtidigt som de sannolikt också gör att bilen kan köras även om däcken av en händelse skulle vara tomma, söndertrasade eller helt borta.

Privatpersoner som känner ett behov av skydd kommer dock mest sannolikt att köpa den lättarmerade XC90 (eller XC60-motsvarigheten som också kommer). Dessa är främst avsedda för att kunna stå emot attacker där kidnappning är målet. Armeringen är därför av en annan art och bilarna väger inte så ohyggligt mycket mer än sina respektive standardvarianter, varför dörrarna går att öppna och stänga utan att ta spjärn. På insidan känns lättarmerade XC90 ungefär som motsvarigheten i vanligt utförande; bakom baksätet finns till exempel ingen heltäckande vägg med en mekanisk nödutgång à la flygplan, och i mittkonsolen fram lyser James Bond-knapparna som styr maskingevär…förlåt, blåljus och automatiska brandsläckare med sin frånvaro.

De tungarmerade bilarna får sin behandling i Tyskland, medan de mer vardagsbetonade lättarmerade SUV:arna utrustas i Brasilien. Det är nämligen i Sydamerika Volvo-köparna har som mest skäl att skydda sig mot kidnappare. Det måste också vara skönt att inte behöva förstärka golvet i garaget bara för att man köpt en ny bil. Den utgiften är nog lättare att motivera när statsministerns välmående står på spel.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.