BMW X6 har varit märkets svar på ”allt och lite till”. Den är muskulös och maffig på alla sätt och vis. Designen påminner om en uppsvullen skalbagge men trots storleken är den inte särskilt praktisk.

Trots att denna modemaskin på fyra hjul har bemötts med minst sagt blandad kritik har den sålts i över 400 000 exemplar. Den var den första av sitt slag när den introducerades för 10 år sedan. Nu är en tredje generation ”sports activity vehicle” här för att ta över stafettpinnen.

Den förra generationen kan knappast kallas för liten, men trots det har nya X6 växt till sig. Den är 2,6 centimeter längre och 1,5 centimeter bredare än tidigare. Det är dock inte bara yttermåtten som har växt utan på typiskt BMW-manér även njurgrillen framtill. Designen liknar senaste X4 men grillen tar nu, likt senaste 7-serien och X5, upp den mesta platsen i fronten. Eftersom X6 är ”allt och lite till” har BMW lagt till en ny funktion för den som vill glänsa lite extra med sin nya bil. Det går nämligen att välja till en belyst grill som tänds när bilen öppnas, eller som kan tändas manuellt för de som vill ha den upplyst när bilen rullar.

Det kommer att finnas fyra motoralternativ att välja mellan. Två bensinmotorer, 40i med 340 hästkrafter och V8:an M50i med 530 hästkrafter. För den som vill åka lite snålare finns även två dieslar, 30d med 265 hästkrafter och M50d med 400 hästkrafter.

Nya BMW X6 kommer att börja på 724 600 kronor för den minsta dieselmotorn och 737 600 för den minsta bensinmotorn. Bilen kommer att ha världspremiär på Frankfurt-salongen i höst och börja säljas i november.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.