Det är sedan länge känt att låg vikt är bra för prestanda – både under acceleration, inbromsning och runt kurvor. Att nya Continental GT är kompetent i traditionella Bentley-grenar som komfort och lättutnyttjad landsvägsprestanda är redan väldokumenterat, inte minst här på Högsta Växeln, men med en vikt på över två ton är den också ganska tung.

Nu har Bentleyn emellertid visat att den ändå kan prestera bra i rena sportbilsdiscipliner – under helgen slog den nämligen rekordet för snabbaste produktionsbil någonsin upp för hillclimb-banan på Pikes Peak i Colorado.

Pikes Peak-banan är en två mil lång bergsväg med 156 kurvor och en höjdskillnad på 1 440 meter mellan start och mål. Förare under rekordkörningen var Rhys Millen – en nyzeeländare som länge varit känd som “the King of the Mountain” för sina många vinster på berget. Bilen som användes var utöver säkerhetsmodifikationer som rullbur och en ordentlig racingstol en helt standard Continental GT W12, och den slutgiltiga tiden upp för banan blev 10 minuter och 18,4 sekunder. Det är 8,4 sekunder snabbare än det tidigare rekordet och representerar en medelhastighet på runt 112 kilometer i timmen. Som jämförelse hålls det absoluta rekordet av Volkswagen ID. R och ligger på 7 minuter och 57,1 sekunder.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.