Svaret på den evigt aktuella frågan om vilken Ferrarimodell som är mest köpvärd idag är med all sannolikhet 360 Modena. Och detta inte bara för att den nu har fallit igenom halvmiljonersstrecket, och att det finns många hundra objekt att välja på i Europa (varav ett 50-tal i Sverige). Det är också Ferraris första moderna bil för 2000-talet, vilket medför en rad fördelar, inte minst ur kostnadssynpunkt jämfört med 1900-talets Ferraribilar. 

360 Modena var “Ferraris första” i en rad viktiga hänseenden – alla inte helt lättsmälta för fansen. 360:an var den första Ferrari-bil som designades i vindtunnel i första hand, och som bara fick finslipas av artisterna från Pininfarina. Till skillnad från föregångaren 355, en 348 som hade fått en handpåläggning i vindtunnel, ritades bilen från början för att ge rejält med marktryck i hög fart. Dessutom försågs karossen med jättelika insläpp för luft både till kylning och andning, som i mångas ögon såg smått groteska ut. Men de svårflörtade fundamentalisterna kapitulerade snart inför bilens egenskaper, och de stora tvådelade kylarhålen i nosen kom att bilda skola för en hel generations prestandajärn framöver, inklusive efterföljarna 430 och 458. 

Med 360 Modena tog också Ferrari det definitiva klivet in i lättmetallåldern, med en space frame-struktur i aluminium klädd med karossdelar i samma material. Konstruktionen togs fram i samarbete med Alcoa i USA, samma aluminiumspecialister som var pionjärer med denna teknik hos Audi under 90-talet. Inte för att bilen blev lättare än 355:an, snarare faktiskt några kilo tyngre, men å andra sidan växte nu Ferraris minsting med dryga två decimeter i längd och proppades full med utrustning för både komfort och säkerhet. De större måtten kom innerutrymmena till godo och kupén i 360 Moderna är betydligt luftigare och bekvämare än i föregångarna 348/355. Tack vare att hjulupphängningarna nu också gjordes i aluminium förbättrades känsligheten och fjädringskomforten ordentligt, och med ett adaptivt system som kan triggas för sportig körning behöver ingen raceputte sakna den kontakten med underlaget. 

360 Modena var även ett rejält första kliv in i den avancerade elektronikens övervakningsvärld, med justerbart antisladdsystem och en vidareutvecklad automatiserad låda (givetvis mekanisk, utan momentomvandlare) som också anpassade sitt humör i takt med dämpning, gasspjäll och antisladdsystem. Allt det där är ju vardagsmat numera även på relativt prisbilliga prestandabilar, men för tolv år sedan doftade det exotism. 

Men den så kallade F1-lådan var fortfarande tillval och på de första årsmodellerna dominerar den vanliga manuella lådan stort i dagens utbud. Vilket inte är till nackdel, snarare tvärtom. Även om den mekaniska automatlådefunktionen hade kommit en bit från den första generationen i 355, var den fortfarande långt ifrån perfekt och inte i närheten av en dubbelkopplingslåda funktionsmässigt. Dessutom tillför den en del komplexitet som fördyrar servicen. 

Just servicekostnaderna har skrämt många Ferrarispekulanter på flykten genom åren, en tumregel brukade vara att man får räkna med en femtiolapp per mil för att hålla bilen rullande om man samtidigt ville hålla den i skick och serviceboken ifylld. 

360 Modena innebar ett stort steg framåt när det gäller driftskostnaderna. Medan man tidigare behövde lyfta ur motorn för en del rutinåtgärder (som kamremsbyte), fanns nu gott om plats i motorrummet för service. 

En stark rekommendation är fortfarande att kolla om kamremmarna är bytta (ska göras minst var 5 000:e mil) eftersom det ingreppet kostar minst 20 000 kronor, annars kommer man undan med en tia per mil på en 360 Modena, vilket är en bra bit under vad försäkringspremien lär hamna på om man bor lite ofördelaktigt till i landet. Många bilar som är till salu har rullat ganska långt, vilket också är en god indikation på den mekaniska kvaliteten. Om man använder en 360 på rätt sätt har den många mil att ge, trots att den femventilade motorn varvar nästan 9 000, och har en rätt extrem trimningsgrad på mer än 110 hästar per liter.

Tidiga exemplar av 360 Modena säljs nu i Europa och USA för i storleksordningen 400 000–500 000 kronor, och går man in i ett ägande på den nivån talar allt för att värdeminskningen blir ganska beskedlig framöver – den stora smällen har de första ägarna redan tagit. (Bilen kostade drygt 1,1 miljoner när den introducerades 1999.) Med tanke på att det fram till 2005, då 430 kom, byggdes 8 800 coupéer lär det knappast bli någon prishausse framöver för 360 Modena, ens om många år. Den öppna Spidern, som kom två år senare, byggdes i nästan lika stort antal vilket gjorde att 360 med en jättemarginal kom att bli Ferraris mest sålda modell genom tiderna. 

360 Challenge Stradale

2003 påbörjades byggnationen av en begränsad serie med namnet Challenge Stradale, en coupé som var trimmad och anpassad för bankörning – dels trackdays och även de enmärkesmästarskap som kördes på flera marknader. 

Bilen var genomgripande förändrad för uppgiften; bygget vägde 110 kilo mindre, motorn gav 25 hästar mer (totalt 425), chassit var tuffare satt, F1-lådans växlingar gick snabbare och bromsarna hade skivor i kolfiber. Ville man kunde man få störtbur, sidorutor i plast med skjutluckor och alla attribut som behövs för att göra den godkänd för racing. 

Challenge Stradale byggdes bara i 378 exemplar, vilket gör modellen till den överlägset mest intressanta versionen för samlaren. Prisbilden speglar också i viss mån detta förhållande, men faktum är att även Stradalen har halkat ner en del i pris på sistone och idag kan man hitta fina exemplar för väl under miljonen (nypriset var 1,6 MSEK). 

För den som vill ha en bil att använda, kanske till och med dagligen, är dock en vanlig 360 Modena den absoluta rekommendationen. Ett grundtips är att ha lite reserver kvar för underhåll, och om man är oroligt lagd kanske överväga att satsa på en Spider som nästan alltid har fått leva ett lugnare liv än de mer högfartsdugliga Coupéerna. 

Text av Robert Petersson – Ursprungligen publicerat i Gran Turismo Magazine nr.7 2011

Resultatet av Högsta Växelns senaste samarbete. Gran Turismo är ett kvalitetsmagasin som skriver mycket om klassiska bilar, något som har saknats i mångt och mycket på vår hemsida. Nu blir det ändring på detta.