I januari skrev jag ett blogg-inlägg om Porsche Cayman GT4 och dess motor. När inlägget skrevs stod det klart att bilen skulle få en sexa mellan axlarna (till skillnad från standardvarianten av Cayman som hittills varit bestyckad med en fyra under 718-generationen). Frågan var bara vilken sexcylindrig motor det skulle bli, och min gissning var den 4,0 liter stora pjäsen från 911 GT3. Men! Jag hade fel.

Nu när bilen äntligen har avslöjats vet vi nämligen att så inte alls är fallet (mer om detta kan du läsa här). Motorn är visserligen 4,0 liter stor, och saknar turbo, men blocket och toppen är något helt annat än vad vi tidigare trodde att det skulle bli. Den nya enheten (för det handlar faktiskt om en helt ny enhet som vi tidigare inte sett) är istället baserad på Porsches normalt sett 3,0-liter stora turbomotorer som sitter i nya 911 Carrera S.

Vad betyder då detta? Jo, att Porsche av någon anledning har incitament att börja bygga en ny serie sexcylindriga motorer som kan baseras på samma block som en annan motor. Frågan är bara vilka dessa incitament är. En teori är att det handlar om kostnadseffektivisering. Om man kan rycka samma block och flera andra delar från 911-tillverkningen lär man spara några slantar. Att dessa delar då sannolikt skulle kunna vara kompatibla med turboladdning (med andra ord – det kan sannolikt monteras ett grenrör) talar för att den nya motorserien har en större framtid inför sig. Det är osannolikt att Porsche skulle börja tillverka en ny motorserie endast för en bil, och endast i en enda variant.

Kanske kommer vi att få se fler Caymaner med sexcylindriga motorer? Kanske kommer det en 718 Turbo? Kring detta kan vi endast spekulera. Klart är att denna motor kommer att fortsätta leva under några år till, och med största sannolikhet i flera andra modeller – något annat vore osannolikt.