BMW:s 8-Serie presenterades för snart ett år sedan. Den är märkets lyx-GT som finns i både coupé- och cabrioletutförande, på ingång är även en fyrdörrars Gran Coupé-version. Det finns ett par olika diesel- och bensinalternativ till 8-Serien men BMW:s M-avdelning har inte legat på latsidan utan har nu kokat ihop något ännu extremare. Resultatet stavas BMW M8.

Det är sedan tidigare känt att BMW har utfört diverse tester på M8 runt Nürburgring, men då lika kamouflerad som en jägarsoldat. Nu har den alltså klätts av och presenterats i hela fyra utföranden. En M8 Coupé och en Cabriolet som båda även kommer i ett vassare competition-utförande.

Motorn känns igen från BMW M5, det handlar alltså om en 4,4-liters V8 som producerar 600 hästkrafter och 750 newtonmeter. Det är nog för att skicka Coupén från 0 till 100 på 3,3 sekunder. Cabrioleten klarar samma sprint på 3,4 sekunder. Competition-versionerna höjer effekten till 625 hästkrafter vilket resulterar i en tiondel snabbare acceleration till 100 för både Coupén och Cabrioleten. Alla utföranden har en begränsad toppfart på 250 kilometer i timmen om man inte kryssar i rätt ruta – då höjs den till 305.

 

De olika modellerna får tre olika körlägen; 4WD, 4WD Sport och 2WD. Det sistnämnda alternativet skickar all kraft till bakhjulen och avaktiverar stabilitetskontrollen. Den blir en äkta driftmaskin med andra ord. BMW M8 kommer att ha världspremiär på evenemanget #NextGen som äger rum under slutet av juni, då kommer vi även att få se 8-Serien som Gran Coupé.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.