Stilmedvetna ungdomar och frisörer världen över gråter. I ett meddelande till aktieägare beträffande märkets framtid, har Audi meddelat att man inte kommer att förnya modellen TT efter att innevarande generation löpt linan ut. Framtiden kommer att definieras av SUV:en, det nya svarta, för att inte nämna den centralitet som eldriften av naturliga skäl håller på att erhålla. Faktum är dessutom att försäljningen av små sportbilar likt TT går som tåget, SJ-tåget vintertid det vill säga.

Sin ringa storlek, glada uppsyn och livsstilsbetonade existens till trots är Audi TT en dinosaurie. Precis som alla andra företag i bilindustrin som inte huserar i supersmala nischsegment måste nämligen Audi illa kvickt göra omställningen till elektrifiering. Ihop med denna tidspress gör processens kostsamma natur att koncernsynergier blir viktigare än någonsin; Ingolstadt-gänget har exempelvis kommit överens med VAG-kollegan Porsche om ett samarbete i utvecklingen av morgondagens fordonsarkitektur. Räkna med att samarbetet inte i första hand kommer att vara fokuserat på små sportvagnar.

Det hela vittnar om en bransch vars aktörer inte har råd att göra annat än att lyssna på kunderna, oavsett vad vi sportbilsentusiaster tycker; vi befinner oss i periferin. Audi TT har förvisso aldrig åtnjutit någon favoritstatus i mina ögon, men dess död är ändå ett trist besked. Biltillverkarna påminner mer och mer om politiker som slåss om den mest centrala ställningen på det ideologiska spektrumet i syfte att plocka så många Svensson-röster det bara går. Protesterande står vi fordonsextremister kvar, och drömmer om en svunnen tid.

En av redaktionens fashionistas, som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.