Den som suktat efter nya BMW 3- eller 5-serien, men inte riktigt haft tillräckligt med krut i plånboken, kan nu skatta sig lycklig. Idag presenterade nämligen BMW helt nya 1-serien, som blir den nya instegsmodellen i tillverkarens utbud. Som du kan se på bilderna är designen lik den som vi tidigare sett i BMW X2, och interiören liknar i stort sett det som vi tidigare sett i nya BMW Z4, X7 och 8-serie.

Den som vill sladda bör dock tänka om – nya 1-serien får nu, till skillnad från den utgående modellen, framhjulsdrift (vissa modeller kommer dock precis som tidigare med fyrhjulsdrift). En mörk dag för alla BMW-puritaner.

Framhjulsdriften för dock med sig vissa fördelar enligt BMW. Bland annat ska den nya konstruktionen tillåta större innermått, vilket innebär att det nu finns mer utrymme i både bagageutrymme och baksäte. Dessutom ska bilen ”inte tumma på BMW:s fantastiska körkänsla”, då en teknik som tidigare använts i BMW i3 (actuator contiguous wheel slip limitation) ska motverka hjulsläpp. Huruvida detta stämmer återstår att se.

Fem modeller kommer att finnas tillgängliga vid lanseringen. Utbudet av bensinmotorer består av 118i, med framhjulsdrift och 140 hästkrafter, samt den sportigare M135i xDrive med 306 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Den sistnämnda busen ligger förvisso ett steg under gamla M140i xDrive när det kommer till prestanda, kan ändå göra 0–100 knyck på 4,8 sekunder och konkurrerar därmed med bland annat Audi S3. Den som föredrar diesel kan välja mellan tre olika motorer – 116d med (116 hästarkrafter), 118d (150 hästkrafter) och 120d xDrive (190 hästkrafter). Alla dieselmodeller kommer med framhjulsdrift, förutom 120d xDrive som driver på alla fyra hjulen. Samtliga modeller går att få med antingen manuell eller automatisk växellåda, förutom M135i xDrive som endast kommer med automat.

Bilen lanseras i Europa i september. Priserna är inte klara i dagsläget.