I tisdags tillkännagav man att koreanska Hyundai och Kia ska investera 80 miljoner euro i den kroatiska elbilstillverkaren Rimac, vilket givet dagens svaga kronkurs motsvarar nästan 860 miljoner riksdaler. Det är huvudsakligen Hyundai som står för fiolerna (64 miljoner euro), medan resten skjuts till av systerföretaget Kia. Målet med investeringen sägs vara ett teknologisamarbete, genom vilket kreatörerna av Concept One (den Rimac som för två år sedan nästan kostade oss en högt aktad branschkollega) ska hjälpa koreanerna med utvecklingen av en bränslecellssportbil och en elektrifierad N-Hyundai.

Med tanke på att Koenigsegg valt Rimac som leverantör av batteripaketen till Regera och att Porsche köpt en tioprocentig andel i företaget, kan man utan risk för kontrovers påstå att det kroatiska företaget åtnjuter enorm respekt i branschen. Det här är dock första gången vi ser Rimac i ett sammanhang där slutkonsumenten finns i de prismässigt lägre segmenten, långt ifrån de egna bilarna. För Hyundai och Kia kan samarbetet, utöver den teknologiska aspekten, således vara deras målmedvetna varumärkesbyggande behjälpligt.

Man är ganska förtegen om den ovan nämnda bränslecellssportbilen; exempelvis säger man inget om vad den ska ha för märke i grillen. Min tolkning är att man inte ännu bestämt om det blir en Hyundai, Kia eller en av varje. Den kommande N-bilen beskriver man dock närmast som en elektrifierad variant av RM16 N-konceptbilen, som alltså är en Veloster som genomgått en Clio V6-behandling (motorn i mitten). Bilen ska stå färdig nästa år, och med lite tur markera ett nytt kapitel i elbilens historia genom att kombinera eldrivet med den ack så älskvärda föreningen sportigt och överkomligt.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.