Vad är egentligen gränsen för mängden hästkrafter man kan skicka till framhjulen på en bil? Vad gäller produktionsbilar överskrids sällan 300 hästar, men i de trimmade bilarnas land är siffror på närmare 500 pållar inte alls ovanligt. Saab 9-5:an i klippet nedan tar nog ändå priset.

Med E85 i tanken är den trimmad av Nordic Tuning i Dalarna till sinnessjuka 815 hästkrafter och 900 newtonmeter. Resultatet är en galen färd där framhjulen hittar grepp först runt 160 km/h på mätaren, och ratten kastas fram och tillbaka som en vante i vinden av det extrema vridmomentet. Användarvänligt är det knappast, men ack så underhållande. Frågan är bara vad livslängden på en så stressad drivlina är?

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.