Den manuella växellådan är utrotningshotad hos de flesta europeiska sportbilstillverkarna. Porsche har förvisso återinfört ett sexpetat alternativ med tre pedaler i GT3, men både Lamborghini och Ferrari erbjuder numera endast automatiserade lådor. När den gamla generationen av Aston Martin Vantage efter över tio års produktion slutade tillverkas förra året, trodde nog många att även Gaydon-fabriken tillverkat sin sista manuella bil. I förra veckan presenterade man emellertid Vantage AMR, där den stora nyheten är tre pedaler på golvet och en växelspak mellan sätena.

Växelspaken i fråga år kopplad till en sjuväxlad transaxellåda, och växlarna är konfigurerade i så kallad ”dogleg”-layout – alltså att ettan ligger för sig själv längst ner åt vänster. Tanken med detta är att man endast använder denna för att komma iväg från stillastående, för att sedan använda de övriga sex växlarna under färd.

Vantage AMR kommer endast att byggas i 200 exemplar och utöver växellådan skiljer den sig även från en vanlig Vantage genom att keramiska bromsar och diffbroms är standard. Av de 200 exemplaren kommer 59 stycken dessutom vara utrustade med Vantage 59-paketet, som med färgkombinationen på bilderna hyllar märkets vinst vid Le Mans år 1959.

Priset för en standardutrustad Vantage AMR landar på cirka 2 miljoner kronor, medan man för en Vantage 59-utrustad vagn får punga upp en halvmiljon ytterligare. Den som suktar efter en ny manuell Aston, men inte lyckas lägga vantarna på ett av de 200 exemplaren kan vara lugn. När alla 200 är byggda kommer den manuella lådan bli ett tillval även på vanliga Vantage.

Läs vår recension av Aston Martin Vantage här

KÄLLAAston Martin
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.