Sex våningar höga arkadhallar, en restaurang med robottema och Nissan GT-R är tre exempel på extrema ting som härrör från Japan och dess excentriska kultur. Många fler exempel, inte minst fordonsrelaterade sådana, kan adderas till denna lista. Eller vad sägs om en japansk minivariant av den legendariska Nordslingan i tyska Nürburg? I en satsning för att närma sig receptet på ren körglädje har nämligen Toyota byggt en ny testbana i syfte att ha ett mer tillgängligt alternativ till det ”Gröna helvetet”, som Jackie Stewart så kärleksfullt kallade arenan för sin tids tyska grand prix.

Prislappen på 300 miljarder yen kan låta svindlande (i svenska kronor motsvarar den knappt 26 miljarder), men det räcker faktiskt inte hur långt som helst. Pengarna ska nämligen täcka tillverkarens ambitiösa testanläggning, Toyota Technical Center Shimoyama, i sin helhet. År 2023 väntas den stå klar, och kommer då exempelvis även att inrymma en höghastighetsbana. Om  denna kommer att stå sig mot Volkswagen-koncernens Ehra-Leissen-anläggning återstår att se.

Hittills har man med en okänd andel av ovan nämnda budget i alla fall fått till 5,3 kilometer bana, vilket är en knapp fjärdedel av den tyska förebildens sträckning. Höjdförändringen från lägsta till högsta punkt, på cirka 75 meter, är också en aning blygsammare än Nordslingans 300. Sammantaget misstänker jag att den ändock kan mäkta med en stor del av det originalet kan, för att inte nämna att den kommer att finnas tillgänglig för tester när som helst.

Att banan som var så illa anpassad för Formel 1 skulle vara alldeles lysande för tester av personbilar är inte alltför chockerande. Jag skulle i alla fall inte ge mig ut på någon av våra svenska landsvägar i en Formel 1-bil utan det självmordsbrev jag inte har. Att den faktiskt på nytt skulle födas in i det specifika syftet personbilstester är desto mer anmärkningsvärt, men det ter sig ändå logiskt att det skulle ske i Japan; i termer av galna idéer är det trots allt möjligheternas land.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.