Det känns som att det finns en dag för allt nu för tiden. Det är inte längre nog att endast hålla ordning på religiösa och traditionella högtider – även politiska rörelser, historiska händelser och till och med bakverk ska uppmärksammas med egna dagar i våra kalendrar. Idag, den 30:e april, är tydligen den internationella Land Rover-dagen – eller World Land Rover Day – som utmärker att det är precis 71 år sedan märkets första modell presenterades på bilsalongen i Amsterdam år 1948. Biltillverkaren har valt att fira högtiden genom att ge oss en uppdatering om utvecklingsarbetet med nya Defender, som väntas lanseras i höst.

Prototyperna har vid det här laget sammanlagt rullat över 120 000 mil, och det på platser över hela världen. Man har testat för extrema temperaturer i Dubai och Arjeplog, för körbarhet i stadstrafik på gatorna av New York City och finslipat väghållningen på Nürburgring. Den avslutande utmaningen för prototyperna kommer nu att bli tjänstgöring på savannen i Kenya, där de kommer att sättas i hårt arbete av välgörenhetsorganisationen Tusk Trust. När utvecklingsarbetet är fullbordat kommer modellen att ha utsatts för sammanlagt 45 000 separata tester.

Den stora frågan är vem den tänkta målgruppen är för nya Defender. Köparkretsen av den gamla versionen var extremt bred och varierad. Allt från bönder, brandkårer och arméer till adelsmän och storstadsfolk stod som köpare. Tittar man däremot på köparna av dagens Land Rover-produkter är de för det mesta välavlönade kontorsnissar. Kommer detta vara fallet även för nya Defender, eller kommer man även att erbjuda en avskalad pickupversion för att locka bönder och grovarbetare? Detta får tiden utvisa.

KÄLLALand Rover
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.