Häromdagen satt jag med ett par studiekamrater i en av dessas korridorsrum här i Uppsala. Framför oss hade vi en skoluppgift vi som grupp skulle stöka av, men utanför fönstret fanns en distraktion utan dess like. Nej, jag menar inte främst alla de soldyrkare som parkerat sig på gräsmattan nedanför, utan de JAS 39 Gripen som susade runt i luften ovanför Ärna flygfält. Till i eftermiddags har uppvisningspiloterna övat på sina färdigheter, och vi kunde inte annat än att släppa skolarbetet för en stund till förmån för åskådning med Kenny Loggins ”Dangerzone” som ljudkuliss. Idag är temat bilar, och med Saab dött och begravet ska jag skriva om en annan svensk biltillverkare med koppling till stridsflygplan: Koenigsegg.

Nu talar jag inte om det faktum att fartmonstret från Ängelholm utan tvekan skulle kunna lyfta om man bara ändrade vinkel på dess spoilers, utan om spöket som pryder motorhuven på varje exemplar. Historien börjar redan på 1940-talet, efter andra världskrigets utbrott. På grund av den säkerhetspolitiska verklighet Sverige stod inför hade man etablerat en flygflottilj i sydliga Skåne, och på denna lågteknologiska tid var stridsflygplan om möjligt ännu mer fascinerande än de är idag. De var minst sagt mytomspunna.

Enligt Christian von Koenigseggs egen version av historien startade och landade flygplanen alltid i skydd av mörkret, varför de som bodde i området hörde dem utan att någonsin se dem. Flygarna var som spöken, och stridsflygarskvadronen benämndes sedermera som så. Deras flygplan pryddes dels av en spöksymbol och dels av skvadronens motto, ”The show must go on”.

Kommen var så småningom fredligare tider, och år 2003 hade gastarna i Ängelholm hunnit bli till historia. Ett stenkast bort brann biltillverkaren Koenigseggs fabrikslokal, och skadades illa nog att inte kunna återuppbyggas inom en rimlig tid. Lösningen blev att flytta alla de verktyg – som man lyckligtvis kunnat rädda från lågorna – till en hangar som råkade stå tom, sånär som på ett spöke i form av ett baner på väggen.

De gamla spökpiloterna undrade om inte von Koenigsegg kunde tänka sig att hedra deras tradition genom att sätta spöksymbolen på sina bilar. En Koenigsegg är trots allt inte helt olik ett stridsflygplan. Sagt och gjort – the show went on. Nedan kan ni ta del av lite ögongodis från förra årets Ghost Squadron.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.