Högsta Växeln har provkört Kia Stinger fler gånger än vad Ryssland har lyckats stå emot krigsanfall. Kia har gjort en varumärkesresa som heter duga och gått från att tillverka bilar som bara köptes av människor som började närma sig tresiffrig ålder till att göra bilar som uppskattas av många.

Värstingmodellen i Kias utbud är Stinger med en 3,3-liters V6 under huven. Nu har märket släppt en GTS-version av bilen där den största nyheten heter D-AWD som betyder att den får ”dynamisk fyrhjulsdrift”. Det innebär att bilen i komfortläge skickar 60 procent av kraften bakåt, men det finns även ett driftläge där alla 370 hästkrafter skickas till bakhjulen.

Med det sagt är det alltså inte helt oväntat om man snart ser en Stinger komma runt en kurva i full fart på sniskan och enbart lämna efter sig ett par svarta streck i asfalten och ett tjockt rökmoln.

Stinger GTS får ett par nya kolfiberdetaljer för att förhöja sportigheten. De delar som kommer att prydas av riktig kolfiber är ramen till grillen, backspegelkåporna och luftintag på sidan. Det som kommer att urskilja GTS-versionen från de andra mest är dock den reflexväst-liknande orangea färgen.

Kia Stinger GTS kommer att tillverkas i 800 exemplar och kommer att kosta 46 500 dollar eller cirka 435 000 kronor i USA. Om den kommer till Sverige är i nuläget oklart.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.