Downsizing ligger i tiden, och det är därför inte förvånande att Audis S6 och S7 för innevarande generation får sexcylindriga motorer. Desto mer uppseendeväckande är att man i dessa sex cylindrar kommer att elda diesel, i alla fall i Europa. Amerikanska och asiatiska konsumenter kommer att erbjudas sina upphottade passagerarfraktare utrustade med samma modifierade Porsche-motor som man bestyckat RS5 med, vilket innebär 450 hästkrafter och 600 newtonmeter. På hemmaplan blir det dock som sagt diesel, och även denna drivlina är bekant då det är samma som dieselmildhybriden i SQ5. Implikationen för oss är att den europeiska S6 respektive S7 blir ungefär 100 kort på effektkontot, medan samma tal beskriver omfattningen av det extra vridmoment man har jämfört med den internationella bensinvarianten.

Huruvida dieselstrategin kommer att vara en framgångsrik sådan får marknaden avgöra, och vi kan inte just uttala oss om bilarna förrän vi kört dem. Att anledningen till vändningen är europeiska utsläppskrav snarare än önskemål från kunderna förefaller dock högst troligt. De törstigaste varianterna – S6 Avant och S7 – drar enligt uppgift 0,65 liter per mil, och med S6-sedanen kan man spara ytterligare två eller tre centiliter soppa, beroende på däck och fälg. Läsare som bryr sig föga om dessa siffror men desto mer om andra ska veta att 0-100 tar fem sekunder blankt i sedanen, medan S7 och kombin tar 5,1.

Svunnen är sannolikt alltså tiden då Audi S6 levererades med V8-motorer. Någon V10-spis kommer det garanterat aldrig bli fråga om igen. Vi på redaktionen undrar dock, mer än om S-modellernas framtid, huruvida det här säger något om framtiden för RS6 och RS7. Skulle kunderna verkligen tolerera en sexa i flaggskeppskombin?

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.