I början av 2000-talet var etanol – i grund och botten den renaste versionen av den hojtarolja du köper på systemet – det nya heta miljöbränslet. Blandat med bensin för att skapa E85 (85% etanol) var den tänkt att hjälpa Sverige möta sina utsläppsmål. Ford, Saab och Volvo satsade hårt på etanolen och genom pumplagen tvingades mackarna att erbjuda bränslet (eller ett annat biobränsle). Tio år senare hade ofördelaktiga skatteregler emellertid gjort bränslet för dyrt och intresset svalande. Nu – efter ytterligare ett decennium – är läget dock ett annat och Ford har därför valt att än en gång erbjuda en bil med en aptit för sprit. Kuga erbjuds nu med E85-motor.

Anledningen till att Ford återigen väljer att satsa på E85 är att man ser det som ett effektivt sätt att snabbt ställa om till förnyelsebara drivmedel. Bränslet kan halvera utsläppen gentemot en bensinbil, finns redan vid pumparna och föraren kan välja att tanka antingen bensin eller etanol vid pumpen beroende på pris och utbud. Vidare är tekniken beprövad och de mekaniska skillnaderna mellan en bensinbil och en E85-bil är små. Etanolbilen kan således användas som vilken bil som helst.

På ekonomifronten har mer fördelaktiga skatteregler lett till ett literpris för E85 som är mer än fyra kronor lägre än för Bensin. Detta betyder att det återigen är billigare att köra på sprit – trots att det går åt 30% mer bränsle. Detta leder enligt Ford till en besparing på runt en krona per mil. Då bränslet är förnybart slipper bilen dessutom straffskatter under bonus-malus, och får en betydligt lägre vägskatt än motsvarande bensinbil (360 mot 8 000 – 10 000 kronor per år enligt Ford).

Det återstår att se om E85 får en renässans, eller om det blå munstycket förblir en för det mesta ignorerad statist på våra mackar. Som det ser just ut nu är Ford Kuga Ecoboost E85 – med ett pris på 259 900 kronor – ensam på marknaden. Om andra märken väljer att hänga på i etanolsvängen får framtiden utvisa.

KÄLLAFord
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.