Ytterst få av oss har turen att finna nycklarna till en Jeep i våra påskägg, och får i stället hålla tillgodo med några karameller. Det är i och för sig inte helt fel, eftersom vi då har något att suga på medan vi via internet följer alla häftiga Jeepar som i enlighet med årlig påsktradition tar sig an terrängen utanför Moab i amerikanska Utah. Ett av syftena med detta varumärkesbyggande evenemang är att ge människorna bakom produkten chansen att socialisera och bolla idéer med märkets allra största sympatisörer. För att lyfta på hatten för dessa anhängare och den enorma bygga om-kultur som omgärdar modellen Wrangler i synnerhet, konstruerar man inför varje år ett gäng häftiga konceptbilar som får följa med på resan. 2019 års påsk-Jeepar har precis avslöjats, och nedan presenteras de rankade från minst till mest tuffa enligt min egen – högst subjektiva – mening. Samtliga är pickups, likt den kommande modellen Gladiator.

Gladiator Gravity

Alla delar till den här bilen finns faktiskt att köpa från FCA; därför är den också minst cool. Jag kan inte hjälpa att kisa lite när jag tänker på allt damm jag skulle få i ögonen om jag åkte i den här.

Flatbill

Temat för den här rackaren är motocross, vilket är kul. Något som inte är kul är den klädstil som tycks vara obligatorisk för alla utövare av sporten, och som reflekteras i utsmyckningen av Jeep Flatbill. Bilen är faktiskt döpt efter den kepsmodell som alla coola extremsportare – och mindre coola icke-sportare – brukar bära, till mitt och andra stilmedvetna individers förtret. Det här är en Monster-keps på hjul. På idéplanet är jag oerhört emot det här, men måste erkänna att den ser ganska rolig ut.

JT Scrambler

JT Scrambler må, likt Gravity ovan, vara ganska nära original, men på de punkter den inte är det skiner den som solen över Sahara. Den är nämligen en retromodell som hämtar inspiration från 1980-talets CJ-8, och är alltså en perfekt bil för att dunka Huey Lewis och åka till stranden i.

Wayout

Äventyrslysten som man är måste Wayout hamna på listans tuffare halva. Medveten om hur kapabel en vanlig Wrangler Sahara är gör mig övertygad om att jag med den här skulle kunna vakna upp av att solen skiner mig i ansiktet på betydligt mer spektakulära ställen de där man bygger hotell. Med en sådan här slipper jag själv bära utrustning och ingredienser för en pangfrukost, för att inte nämna att detsamma gäller tältet som jag inte ens behöver slå upp på moder jords ofta obekväma yta, blottad för vilda djur och sömnlöshet. Sist av allt vill jag uttrycka min beundran för bensindunkarna som sitter infällda framför baklyktorna.

J6

Mer retro åt folket! Den här pärlan, som inspirerats av den inte fullt lika upseendeväckande J-10 Honcho, är mest av allt supersnygg. Eftersom den bygger på Wrangler Unlimited är den förhållandevis kort och har blott två dörrar. Ihop med sin blå lack ger detta mig intrycket av att man som förare av Jeep J6 inte behöver ta sig själv på så stort allvar, vilket i den bästa av världar gäller alla Jeep-förare.

M-715 Five-Quarter

Förra året hade man hottat upp en gammal Wagoneer med moderna inälvor. Årets motsvarighet utgörs av det som en gång i tiden varit en M-715 från 1968, men som genomgått en rejäl makeover för att få GTA-karaktären Trevor Philips kärra att framstå som en lätt begagnad tjänste-V70 i jämförelse. Personligen är jag extra taggad på flakets delvis perforerade och således genomskinliga inslag. Och just det, till skillnad från de andras lama 3,6-liter sexor är M-715 Five-Quarter bestyckad med Hemi-V8:an från koncernens Hellcat-modeller!

Jeep Wrangler Sahara må vara läskig som tusan i snömodd på Essingeleden på grund av sin bristfälliga sikt och feedback från underlaget. Vi vet dock av erfarenhet också att den i svåra förhållanden, långt bortom trafikens restriktioner, tar sig fram lika otvunget som en bunt sedlar i en bar. Det är därför kul att se Jeep tona ned vardagsaspekten i deras verksamhet och interagera med sina anhängare där det verkligen räknas, för det är sånt som föder nästa generations entusiaster.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.