Ford har ett brett spektrum av bilar i sitt modellutbud. På ena kanten finns prestandabilar som Mustang och Focus RS som livar upp vardagspendlingen som en hel habanero i lunchlådan. På andra kanten finner man modellerna med de prisbelönta trecylindersmotorerna som ska vara lika effektiva som ett japanskt produktionsled och på så sätt sänka bränsleförbrukningen. Nu har Ford valt att ta hjälp av elektricitet och det är en satsning som heter duga. För att få djupare inblick i märkets stora förändringar och nya inriktning begav vi oss till Amsterdam för att närvara på Fords event ”Go Further”.

Många bilmärken tror att el kommer att vara inblandat i en stor del av våra framtida transportmedel. Nästan alla bilmärken på marknaden har minst en elektrifierad bil, antingen som en hybrid eller som ren elbil. Även Ford tror att el kommer att dominera marknaden och väljer därför att elektrifiera i princip hela utbudet. Det inkluderar även transportbilarna och planerna för framtiden är att alla nya modeller på ett eller annat sätt kommer att vara elektrifierade. Sammanlagt släpptes 16 elektrifierade bilar under tillställningen, varav några helt nya modeller.

Ford tror på valmöjlighet och experterna på plats förklarade att det kommer att lanseras tre olika hybrid-alternativ; mildhybrid, konventionell hybrid och laddhybrid. För att undvika att låta som en professor i hybridteknik ska jag kortfattat förklara vad de olika alternativen innebär. Mildhybrid tar vara på energin som genereras när bilen rullar fritt och vid inbromsningar. Det laddar i sin tur upp ett 48-volts batteri som driver elektroniken i bilen och som kan hjälpa till vid acceleration för att spara bränsle. En konventionell hybrid har ett större batteri som är självladdande och som enligt Ford ska ha en betydande, positiv inverkan på förbrukningen. En laddhybrid laddas i ett eluttag och möjliggör körning på el under lite längre sträckor.

En av de nya bilarna som avslöjades under presentationen var crossovern Ford Kuga. Det är den tredje generationen Kuga och den får för första gången tre olika eldrivlinor. Designen är, som bilderna avslöjar, helt ny och i mina ögon en vacker skapelse. Herren på täppan när det kommer till drivlinealternativen blir laddhybriden med 225 hästkrafter. Räckvidden uppges vara cirka 50 kilometer och den kommer att lanseras i Sverige i början av nästa år.

Ytterligare en ny bil som visades upp är en av Fords större SUV:ar, nämligen Explorer. Det är första gången den tar sig till Sverige och kommer bara att släppas som laddhybrid. Den får en 3,0-liters bensinmotor som producerar 350 hästkrafter som tillsammans med en elmotor får en total effekt på 450 hästkrafter och 840 newtonmeter. Trots de gigantiska yttermåtten kommer den att kunna köras 40 kilometer på ren eldrift. Bjässen kommer att dyka upp i Sverige i slutet av året.

Sist men inte minst fick vi se en skymt av Fords helt nya mini-SUV som har fått namnet Puma. Bilder på den nya modellen är lika få som antalet bilder som finns tillgängligt från Area 51. Dock meddelar märket att den kommer att börja säljas senare i år och finnas tillgänglig som mildhybrid.

”Go Further” är det största eventet någonsin för Ford och det avslöjar en del om hur stor satsning elektrifieringen är för märket. Trots många nyheter och mycket information under eventet har märket planer på att släppa ännu fler produkter. En av dem en ren elbil inspirerad av Mustang med en räckvidd på 600 kilometer, men det får vi vänta på till nästa år innan fler detaljer släpps.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.