Konceptet med en fartbegränsare som hindrar bilföraren från att uppnå högre hastigheter – eller ens överskrida hastighetsbegränsningen – är en idé som många slår bort lika kvickt och bestämt som om den vore en geting på en uteservering. Man känner helt enkelt att man är kompetent nog som bilförare för att själv avgöra vilken hastighet som är säker. För en månad sedan rapporterade vi emellertid att Volvo planerar att begränsa toppfarten av sina bilar till 180 km/h redan nästa år. Tyckte du detta var extremt kommer du praktiskt taget trilla av stolen när du hör vad EU-kommissionen nu röstat igenom. I förra veckan rapporterade BBC att installation av aktiva fartbegränsare kommer att vara obligatoriskt från år 2022.

Intelligent Speed Assistance-systemet (förkortat ISA) använder GPS och skyltavläsning för att fastställa den aktuella hastighetsbegränsningen och begränsar bilens maxfart därefter. Behöver man köra snabbare av någon anledning – exempelvis i en omkörning – kan man få systemet att kopplas ur tillfälligt genom att trycka gasen i botten. Bibehåller man den nya högre hastigheten kommer bilen att börja larma tills man saktar ner igen, men kommer inte att bromsa automatiskt.

ISA är bara ett av flera säkerhetssystem som kommissionen bestämt ska bli obligatoriska. Exempelvis ska bilar i framtiden även kunna avgöra hur alert en förare är, samt vara utrustade med en så kallad ”Black Box” som lagrar data om hur bilen framförs. Är man involverad i en olycka ska bilen således kunna informera polisen om huruvida den framfördes på ett trafikfarligt sätt – till exempel om man var trött eller tittade på sin telefon i anslutning till olyckan.

Vid första anblick kan detta tyckas signalera domedagen för allt vad heter sportig bilkörning i Europa. Superbilar blir med ens värdelösa och på parkeringar över hela vårt avlånga land kommer Volvo-raggare yla mot månen och studsa varvstopp i protest. Det uppstår även frågetecken om hur systemen kan användas i politiskt syfte om de hackas och manipuleras.

I själva verket är framtiden inte så mörk som den verkar. För det första är lagen än så länge preliminär då även Europaparlamentet måste rösta i frågan. Detta kommer att ske först i september – här spelar alltså EU-valet i slutet av maj i högsta grad in. Röstas lagen igenom även i parlamentet kommer den självklart endast att gälla nyproducerade bilar – systemen blir obligatoriska för alla nya bilmodeller från år 2022, och för redan existerande modeller från år 2024. Dessutom kommer systemet gå att koppla ur – det slås dock på igen automatiskt varje gång man startar bilen. Den riktiga domedagen kommer alltså först om man en dag bestämmer sig för att förbjuda avstängningsknappen för systemet – eller förbjuder äldre bilar som saknar systemet.

KÄLLABBC
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.