Högsta Växeln var nyligen på plats på Autoropa på Grev Turegatan i centrala Stockholm där en nyhet från Bentley visades upp. Vi har tidigare kört märkets senaste flaggskepp Continental GT och kunde då konstatera att den nya generationen är helt oslagbar när det kommer till lyx och flärd.

Under ett privat besök hos Autoropa fick vi möjlighet att undersöka nya Continental GT Convertible in i minsta detalj. Modellen hade premiär redan under hösten förra året och har sedan dess letat sig till vårt avlånga land i norr. Autoropa har, trots det rådande klimatet under vinterhalvåret, lyckats sälja fem bilar med ett snittpris på cirka tre miljoner riksdaler.

Det råder ingen tvekan om att sättet som Bentley har gått tillväga för att skapa nya Continental GTC inte är någonting annat än otroligt. Nya GTC är tystare än någonsin och den har gått igenom en ordentlig bantningskur som har gjort att vikten nu är 20 procent lägre än tidigare. Tygsuffletten går att höja upp eller fälla ner på 19 sekunder. Processen går att utföra i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen vilket gör den irriterande detaljen att behöva stanna bilen otaliga gånger vid omväxlande väder obefintlig.

Motorn i GTC är densamma som i coupén. Det betyder att man finner en W12 på 6,0-liter som producerar 635 hästkrafter under huven som är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Det innebär en acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder, jämfört med GTs 3,7 sekunder, och en toppfart på 333 kilometer i timmen.

Cabriolet-varianter är kanske inte lika populära i Sverige som i mer tropiska länder med klart fler soldränkta dagar per år. Med Bentleys känsla för detaljer och förmåga att maskera ljud bättre än en inspelningsstudio råder det dock ingen tvekan om att Continental GTC kommer att bli populär. Om Sverige utsätts för en liknande värmebölja som vi fick uppleva under förra sommaren kommer de som köpt en Continental GT bara att sakna en sak, nämligen att de inte valde varianten med bokstaven C i slutet av modellnamnet.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.