Morgan Motor Company i Malvern, Worcestershire, har länge stått som ett monument till traditionell engelsk bilbyggarkonst – en totempåle för tweedälskande bilfantaster. Bilarna ser i stort sett ut som de gjorde i slutet av 50-talet, byggs fortfarande för hand och karosspanelerna monteras fortfarande på en ram av limmad ask. Dessutom har företaget varit familjeägt ända sedan starten för 110 år sedan. Under Genève-mässan i förra veckan tillkännagavs emellertid planerna att sälja en majoritetsandel av bolaget till det italienska investmentbolaget Investindustrial. Morgan kan därmed läggas till på den långa listan av anrika brittiska biltillverkare som hamnat i utländska händer.

Detta är inte första gången Investindustrial ger sig in i motorbranschen – man är sedan tidigare delägare i Aston Martin och var tidigare ensam ägare av den italienska motorcykeltillverkaren Ducati. Vad italienarna har betalat för sin majoritetsandel är inte sagt, däremot står det klart att grundaren H.F.S. Morgans ättlingar fortsatt kommer att äga en minoritetsandel i företaget. Även ledning och anställda kommer att få möjlighet att köpa in sig.

Beskedet om försäljningen presenterades i samma veva som nya Morgan Plus 6 – den första bilen på den nya CX-plattformen. Plattformen är utvecklad av Morgan själva innan uppköpet och behåller den traditionella karossen, men introducerar nymodiga trevligheter som dubbla länkarmar på alla hörn. Precis som V8:an i gamla Plus 8 är motorn lånad från BMW. Motorn kommer likt i gamla Plus 8 från BMW, men som namnet antyder handlar det inte längre om en V8 utan en rak sexa – mer specifikt dubbelturbo-sexan på 335 hästar från nya BMW Z4 och Toyota Supra. BMW-släktskapet betyder dessvärre även att BMW:s plastiga automat-växelspak återfinns i kupén – vilket sabbar den traditionella känslan något.

Det är möjligt att Morgan-entusiaster – särskilt i England – kommer att ta dessa nyheter med sorg. Man kommer att gnälla om att märket förlorar sin själ och oja sig över hur ännu ett fint gammalt brittiskt märke hamnat i utländska händer. Tittar man däremot på andra klassiska märken som Rolls-Royce, Jaguar eller Lotus ser man att en biltillverkare absolut inte behöver förlora sin unikt brittiska karaktär under utländskt ägarskap. Vem vet – kanske är en ny chassidesign, en tysk motor och italienskt kapital precis vad Morgan behöver för att även i framtiden kunna erbjuda en traditionell, brittisk, sportbilsupplevelse?

KÄLLAMorgan Motor Company
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.