När Koenigsegg avslöjade helt nya Jesko (som vi länge trodde skulle heta Ragnarök) var i och för sig de 1600 hästkrafterna den stora nyheten. Kraften var dock ingen överraskning – vi visste att motorn skulle bli stark. Frågan är bara hur länge den håller… Nej, den verkligt stora nyheten, som faktiskt är en teknisk innovation, är växellådan. Den har nämligen inte en, två eller tre kopplingar – utan sju.

Vad ska man egentligen ha sju kopplingar till? Den amerikanska tidskriften Road and Track har haft en pratstund med självaste Christian von Koenigsegg för att reda ut just den frågan, och Christian svarade som följer.

En dubbelkopplingslåda var alltid ett riktigt alternativ för oss när vi utvecklade Agera, men det fanns ingen låda som kunde hantera våra 1490 newtonmeter vridmoment. Även om en låda som kunde hantera den siffran hade utvecklats så hade den vägt ungefär 200 kilo. Om du tittar på Ferrari eller McLarens växellåda så klarar de 900 newtonmeter och väger 125 kilo. I Jesko har vi en låda som klarar 1500 newtonmeter, med två extra växlar utöver Ferraris sju och som inte väger mer än 90 kilo. Dessutom är den pytteliten, och du kan växla från vilken växel som helst till vilken annan växel som helst blixtsnabbt – därav namnet. Dessutom är det häftigt att vi inte har ett svänghjul eller koppling på utsidan av växellådan. Allt ligger inuti det gjutna aluminiumhuset.

/…./ I grund och botten är lådan väldigt enkel. Vi har åtta ställdon och åtta trycksensorer. En för varje hydraulisk koppling. Det finns sju kopplingar, och en åttonde för den elektroniska differentialen. Det tar vi med oss från Agera RS. Det finns ett ställdon för backväxeln och sex för de framåtgående växlarna, fördelat på tre axlar. Det finns alltså två kopplingar per axel. Det innebär att vi kan blanda fritt mellan tre olika kugghjul på samma gång genom att köra dem i par.

Enligt herr Koenigsegg själv är alltså konstruktionen väldigt enkel, men i mina öron låter det som magi. Vi ska dock ta det han säger med en nypa salt. Koenigsegg är inga supermänniskor. Om Ferrari, Porsche eller McLaren, för den delen, hade ansett att en växellåda som denna var övermäktig alla andra så hade de nog stoppat in en i sina bilar också. Gissningsvis handlar det om en kostnads- eller servicefråga.