Porsche. Märket är ett av de mest ikoniska inom bilvärlden och är förknippat med ingenjörskonst och tävlingsframgångar. För många är deras bilar också den ultimata drömmen – det man köper för att belöna sig själv och visa sin framgång för omvärlden. Med ett så starkt varumärke – och med tanke på hur många Porschar man ser på vägarna idag – är det svårt att tänka sig att märket någonsin har haft ekonomiska problem. Så var dock fallet i början av 90-talet, då hela modellprogrammet bestod av föråldrade sportbilar som var dyra att tillverka. Lösningen för att få in lite extra pengar blev att utveckla och tillverka prestandamodeller åt andra biltillverkare. Resultatet blev två ikoniska autobahn-racers av rang.

Mercedes 500E

Mercedes-Benz har en stolt tradition av att klämma ner stora V8:or i alldagliga sedaner. Innan man på riktigt började samarbeta med AMG i mitten av 90-talet var formeln för detta dock inte ännu helt fastställd. När det var dags för W124 generationen av E-klass att få V8-behandlingen insåg man att alla de egna ingenjörerna var upptagna med utvecklandet av nästa S-klass. Jobbet gick därför till Porsche.

Den V8 Porsche-folket fick i uppdrag att installera var en femlitersklump lånad ur dåtidens SL-modell med en effekt på 326 hästkrafter. Detta låter kanske lite mesigt för en så stor bil med dagens mått mätt, men 500E var ändå en av de första bilarna utrustade med den numer välbekanta tyska fartspärren på 250 kilometer i timmen. 0–100 tiden låg på 6 sekunder blankt. Bland övriga modifikationer kan nämnas större bromsar och hjul, mer aggressivt kjolpaket och bredare skärmar, samt sportigare fjädring och stolar från Recaro.

Tanken var från början att Porsche endast skulle hjälpa till i utvecklingsarbetet av bilen, men när man försökte tillverka en 500E på den vanliga produktionslinjen för W124 stötte man på patrull – med de nya skärmarna var bilen helt enkelt för bred. Detta betydde att bilarna även kom att monteras för hand hos Porsche i Zuffenhausen.

Audi RS2 Avant

Audi 80 är genesis för vad som kom att bli A4-serien. Samtidigt är den en föga inspirerande 90-tals-relik som idag är härligt sällsynt på svenska vägar. Märkets snabba kombimodeller i RS-utförande är däremot en allt vanligare syn, och fröet till den utvecklingen såddes när man gav Porsche uppdraget att skrämma liv i den populära – men alltjämt urtråkiga – 80-modellen. Resultatet blev RS2 Avant.

Mekaniskt sett skulle RS2 bli den ultimata utvecklingen av det koncept som skänkte märket mången rallyframgång i början av 80-talet med den ursprungliga Ur-Quattron. Receptet blev således Audis klassiska torsen-baserade fyrhjulsdrifts-system kombinerat med en turboladdad rak femma på 2,2 liter under huven. Denna modifierades med bland annat större turbo och utvecklade i produktionsform 315 hästar. Resultatet blev 0–100 på 4,8 sekunder och en toppfart på hela 262 blås – respektabla siffror än idag.

Exteriört var det viktigt att särskilja RS2 från övriga 80-versioner och dessutom ge antydningar till Porsche-kopplingen. Designen av stötfångare, fälgar och backspeglar känns därför igen från samtida Porsche-modeller. För väghållningens skull monterade Zuffenhausen-folket även sportigare fjädring och för snabba stopp på Autobahn monterades maffiga bromsar från Brembo.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.