Sättet att sälja bilar har under en längre tid skett på ett relativt föråldrat sätt. Handelsindustrin har genomgått en digitalisering som bilbranschen helt enkelt inte har tagit del av. De senaste åren har några tillverkare börjat spekulera kring abonnemangstjänster där Volvo har legat i framkant med Care by Volvo som fungerar ungefär som ett mobilabonnemang för bilar. Nu har dock Mercedes-Benz tagit steget och infört en ny typ av bilförsäljning som ska utprövas i Sverige.

Det nya sättet för försäljning går till så att tillverkaren sätter priserna och tar sedan betalt direkt av kunden. Återförsäljarna agerar istället som agent och får provision på de sålda bilarna. Björn Hauber som är chef för Mercedes Sverige förklarar processen som tryggare och bättre för alla parter.

Sverige har valts som lanseringsland av den tyska biltillverkaren. Anledningen till att det nya försäljningssättet initieras i vårt avlånga land i norr menas bero på att vi ligger i framkant när det kommer till automatisering och digitalisering.

Diskussionerna mellan återförsäljarna och Mercedes-Benz har pågått i ett års tid om hur förändringen ska gå till. Eftersom tillverkaren nu har mer inflytande över försäljningen innebär det en del administrativ avlastning för återförsäljarna. Processen ska också kunna ge mer information om kunderna direkt till tillverkaren så att de kan anpassa kampanjer och marknadsföring effektivare.

Mercedes-Benz kommer att genomföra det nya sättet att köpa bil senare i vår. Om experimentet lyckas kommer märket att införa det på fler marknader. Med andra ord, det är upp till bevis för Sverige.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.