Interna omstruktureringar har satt käppar i hjulen, men nu har Hyundai Kona lanserats på den svenska marknaden – nästan 18 månader efter att vi provkörde bilen för första gången i Barcelona. Under tiden har vi även hunnit med ett extensivt test med bilen (mer om allt detta kan du läsa här). Den stora nyheten, som vi flaggade för redan vid första provkörningen, var dock elbilen. Nåväl, fördröjningen innebar i vart fall att den elektrifierade varianten av bilen – Kona Electric – lanserades i samband med grundversionen (vilket inte var tanken från början).

Timingen kunde inte bli bättre. Efterfrågan på prisvänliga elbilar är enorm, någon som den amerikanska tidskriften Motor Trend rapporterade om för några dagar sedan. Det visade sig att Hyundai har problem med att producera Kona Electric i samma takt som man säljer bilar i USA. Efterfrågan har varit enorm, och väntetiderna tycks bli långa för kunderna som förhandsbeställt bilen i Kalifornien och vissa andra stater.

Men hur ser då läget ut i Sverige? Vi ställde frågan till Tobias Joelsson, PR & Communications Manager för Hyundai i Sverige, som svarade så här:

”Efterfrågan i Sverige är extremt stor. [Det] (red. anm.) känns som att vi skulle kunna sälja hur många bilar som helst. Introduktionen av Kona Electric var i mitten av februari och i stort sett alla bilar från första tilldelningen är slutsålda redan. Då har Sverige fått Europas näst största tilldelning av antal Kona Electric, efter Norge.”

Med tanke på att Hyundai har som mål att växa rejält i Europa krävs det inget geni för att lista ut att champagneflaskor avverkas som post-it lappar på deras kontor just nu – men frågan är hug lång tid kunder kommer att behöva vänta på sina bilar i Sverige när den första tillverkningsomgången är slutsåld.

En Kona Electric lämnade just Högsta Växelns testflotta efter en tids grundliga tester. Resultatet från detta kommer du att kunna läsa inom kort.