Jag tar stolthet i min körstil. Fort kan man köra på bana – i vanlig trafik bör man ta det lugnt, både för din egen och andras skull. Jag har förvisso blivit stannad av beväpnade skyddsvakter nära FRA (en annan rolig historia som får berättas en annan gång), men tack vare denna filosofi har jag undvikit att någonsin få böter. Fram till nu.

Under provkörningen av nya Lexus UX rök nämligen mödomen. Typ. Det var mitt i en rondell längs landsvägarna i utkanten av Sitges som spanska poliser vinkade in mig, bara några minuters körning från dagens slutdestination. Min spontana reaktion var att det hela skulle gå över på några minuter, att jag skulle få blåsa i ett litet sugrör och lugnt åka därifrån igen. Men icke.

Det visade sig polisen fattat intresse för den röda registreringsskylten som du kan se på bild. Varför hade bilen röd registreringsskylt, kanske du undrar? Låt oss undersöka den frågan innan vi går vidare.

En registreringsskylt som denna, som är röd med vit text, verkar vara någon sorts motsvarighet till den svenska ”grön-skylten”. Sådana skyltar används i Sverige främst av bilhandlare när de flyttar avställda bilar för syften relaterade till just den bilen i sin näringsverksamhet (till exempel för att serva eller sälja den), men får inte användas för andra syften (som privat körning). Att söka sig fram till informationen på internet är dock svårt, men detta var den mest frekventa beskrivningen som jag stötte på. Följande information hittade jag på ett försäkringsbolags hemsida (tack till Google Translate):

“Röda registreringsskyltar] (reds. anm) tillåter folk i motorindustrin som tillfälligt innehar ett fordon att köra och flytta detta utan att betala skatt eller registrera dem individuellt först.

 

Lägg märke till den röda registreringsskylten. Visst passar färgen bra ihop med denna nyans av orange som du kan köpa till din Lexus UX?

Min spontana bedömning är att provkörningar med motorjournalister (som ju inte är intresserade av ett specifikt exemplar) inte täcks av det tillåtna användningsområdet. Poliserna som stannade mig verkade dock ha ungefär lika bra koll på detta som jag. Först efter flera minuters hetsig diskussion sinsemellan verkade de komma fram till slutsatsen att jag skulle få en bot, trots den underskrivna papperslappen jag fick med mig i bilen vid avfärd.

Sagt och gjort, efter ytterligare några minuter fick jag en papperslapp (på spanska) och en uppmaning om att ge denna till Lexus för betalning. Det var av denna anledning som jag skrev ”typ” ovan. Min juridiska spanska är något knackig, men såvitt jag förstod var jag listad som ”mottagare” men ”Toyota/Lexus company” var den betalningsskyldige gäldenären. Detta bekräftades även av en av polismännen, som på knackig engelska uppmanade mig att ge boten till någon av Lexus representanter.

Värdelös bild tagen med min mobiltelefon i väntan på att boten ska skrivas ut.

Så gick det alltså till när jag förlorade bot-oskulden. Nu kanske ni undrar varför Lexus genomförde provkörningen med tveksamma registreringsskyltar? Som jag förstod det var deras preliminära bedömning att skyltarna inte skulle föranleda några problem, och om de trots allt gjorde det skulle böterna ändå gå till Lexus. En i sammanhanget marginell kostnad, om alternativet skulle ha varit att helt ställa in provkörningen då man inte kunde registrera bilarna på annat sätt.

Avslutningsvis vill jag nämna att jag inte hyser något agg mot Lexus. Jag skulle också ha chansat. Dessutom var situationen aldrig otrevlig, tvärt om högst intressant för en jurist(student) som mig. Hur kunde jag, som ju inte var den bötfällda, acceptera en bot på plats utan att den misstänkta (Lexus) fått en chans att bemöta anklagelserna? Det är för mig tveksamt hur detta kan gå ihop med Europakonventionen. Dessutom hade jag gärna tagit målet till domstol och hävdat straffrättsvillfarelse eller uppsåtsbrist, bara för att testa vingarna. Nåväl, jag har ju många år kvar att leva. Fler böter hinns nog…