Vi älskar superbilar. Att se och höra en läckerbit från Ferrari eller Lamborghini susa förbi på gatan får mig alltid att dra på smilbanden. På grund av höga prislappar och obefintlig praktikalitet är det tyvärr alldeles för sällan det sker. Jag säger att praktikaliteten är obefintlig, men i själva verket är det en graderad skala. Jämför till exempel Koenigsegg Agera med Regera, eller McLaren Senna med Speedtail. De sistnämnda från respektive tillverkare är utformade med vardagen i åtanke, och nu verkar Aston Martin tänka i samma banor.

Från Aston Martins håll har man varit ganska snål med bilder på den nya skapelsen, sannolikt för att man inte riktigt själva kommit på hur bilen ska se ut. Det är först år 2021 den ska stå färdig. Vi vet dock baserat på deras kommunikation att det kommer att röra sig om en lättviktskonstruktion med en turboladdad bensinmotor och hybridteknik. Andra viktiga receptkomponenter är aktiv fjädring och aerodynamik som ska ge kolossal downforce. Och just det: rum för bagage!

Givet det interimistiska namnet är det svårt för en Bond-romantiker som undertecknad att inte sväva iväg i vilda fantasier om vad som egentligen försiggår hos Aston Martin; menar de med ”praktikalitet” egentligen att bilen kommer att vara rustad för kamp mot Putins lakejer? Självklart inte, men tillåt mig att drömma! I verkligheten kommer bilen ändå att vara ganska uppseendeväckande, och tillräckligt sällsynt för att väcka reaktioner även utan maskingevär och katapultstol. Blott 500 exemplar ska byggas, så ska man ha en chans att hävda sig när orderböckerna slås upp är det nog hög tid att börja spara. Du kommer inte att vara ensam om att vilja lägga vantarna på Astons nästa Hyb(p)rid.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.