Som ni alla vet står ett extra M i namnet på en BMW för ”megasnabb”. Våra erfarenheter säger oss att M-behandling av en bakhjulsdriven sedan, coupé eller till och med kombi – de biltyper som BMW:s modellutbud länge utgjorts av – är en superbra grej. På senare år har man dock, i linje med rådande trend, även spottat ut modeller med högre markfrigång, och av dessa har X5 och X6 gått att köpa i M-utförande. Inför kommande modellår ansluter sig även småsyskonen X3 respektive X4 till klubben.

Personligen har jag aldrig riktigt förstått varför någon skulle vilja ha en sportig stadsjeep, eftersom jag alltid tänkt att poängen med en handväsk-SUV som denna är att den kombinerar (visserligen begränsade) terrängegenskaper med komfort och praktikalitet. Är det jag som är galen eller är det omöjligt att slänga ned sportighet i den soppan utan att göra uppoffringar på åtminstone komfort och terrängegenskaper? Sannolikt är det bara ett fall av att BMW svarar för en efterfrågan från marknaden som uppenbarligen tycks finnas – en observation som jag baserar på att jag tycker mig se Mercedes-AMG GLC 63 i mer eller mindre varje gathörn på Östermalm.

Nog om mina tvivel, och över till vad man faktiskt får om man köper den här bilen. Under locket där fram finns en treliters rak sexa med dubbelturbo, som hostar upp hela 480 hästkrafter och tillräckligt med vridmoment för att sätta en mindre planet i rotation (600 Nm). Kraften levereras till bakhjulen via en åttastegad automatlåda, men skulle greppet sina kommer framhjulen till undsättning, precis som på BMW M5. Därför kan man skicka iväg ekipaget från stillastående till 100 km/h på strax över fyra sekunder, och på så sätt se till att knoddarna kommer i tid till skolan. Efter att man lämpat av ungarna kan man ta sig till närmsta bana för att helt och hållet stänga av antisladd och köra så att det ryker.

Skulle knappa 500 hästar av någon anledning inte vara tillräckligt i den kompakta stadsjeepen kommer den också att erbjudas i M Competition-utförande. Då får man 510 hästkrafter och oförändrat vridmoment. Eftersom man med största sannolikhet redan offrat det mesta i komfortväg är det kanske lika bra, även om det lär kosta en slant extra. Enligt min mening har BMW ändå sålt ut sig själva genom att ens erbjuda detta, så ska man köpa bilen kan man lika gärna löpa linan ut. Med det sagt hoppas jag dock innerligt på att bli motbevisad av BMW, genom att bilen är fantastisk och visar denna konservativa gamla gubbe till 22-årig motorjournalist var skåpet (och X4-varianten) ska stå.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.