Förbränningsmotorns dagar är räknade, och de bensin- eller dieselbilar som kommer att byggas fram till dagen D måste bli bättre på att förbruka mindre bränsle. Det visste vi redan. Vad vi däremot inte vet är hur vi ändå ska kunna köpa underhållande sportbilar under tiden – fram till nu. Jag har nämligen en (i varje fall teoretiskt) funktionell lösning!

Lösningen stavas antilag system (ALS), och är en gammal uppfinning som bör introduceras i produktionsbilar illa kvickt. Utan att bli för teknisk fungerar ALS på följande vis:

Ett av de bästa knepen för att skapa stora mängder hästkrafter är turboladdning. Ju större turbo, desto större ökning i kraft. Vad som däremot begränsar dagens användning av riktigt stora turboladdare är turbolagg. Eftersom en turbo drivs av kraften från avgaserna måste motorn snurra relativt snabbt innan man får någon effekt från turbon. Detta fenomen gör bilen svårare och tråkigare att köra snabbt, eftersom man ständigt måste brottas med växellådan för att få motorn att snurra på höga varv.

ALS är ett knep som bland annat används i rallybilar för att motverka turbolagg. Det som sker är att man sprutar in bensin och luft i avgassystemet (efter motorn men innan grenröret) för att på ett konstgjort sätt kunna driva turbon även på låga varv.

Jag vet, jag vet. Detta är naturligtvis kontraproduktivt ur miljösynpunkt. Att spruta in bensin på en plats där det inte behövts är ur detta hänseende lika korkat som att försöka effektivisera sjukvården genom att ersätta alla skalpeller med motorsågar.

Lösningen är naturligtvis kombinera ALS med möjligheten att stänga av systemet. Teoretiskt skulle man kunna sätta in ett vridbart spjäll i en ledning mellan insprutningen och avgassystemet, som med ett enkelt knapptryck kan vridas mellan öppet eller stängt läge. Tekniken är knappast någon revolution och används redan idag för att kunna reglera ljudnivån i avgassystemet.

Tanken med detta är att bilar ska kunna utrustas med en normalt bränslesnål motor, men som med hjälp av en enorm turbo förvandlas till ett brutalt vilddjur i den övre delen av varvregistret. Eftersom miljötester utförs med utgångspunkten att folk faktiskt vill köra i det bränslesnålaste läget skulle ALS-systemet klara även de hårdaste kraven, och i verkligheten skulle nog kunderna faktiskt stänga av systemet när de använder bilen till att pendla till jobbet.

Föreställ dig nya Ford Focus RS med 400 hästkrafter, inget turbolagg och en sinnessjuk acceleration på banan – men ett propert och korrekt uppförande på den dagliga pendlingen till jobbet. Inte så dumt, va?

Av rent altruistiska syften låter jag naturligtvis bli att ta patent på denna lösning, precis som Volvo gjorde när de uppfann det moderna säkerhetsbältet. Den som ännu inte är övertygad kan ju alltid lyssna på bieffekterna av en ALS nedan – knasigt högljudda explosioner och eldsprutande avgasrör. Vilken miljöpartist skulle inte uppskatta det?