När en Ferrari Enzo kraschar på Pacific Coast Highway i Malibu och till följd klyvs på mitten stannar USA upp under ett par timmar. Vad många inte vet är att bakom ratten har den svenske mångsysslaren Stefan Eriksson suttit och blåst fram i 340 km/h. Stefan visade sig vara hjärnan bakom bland annat Uppsalamaffian och spelkonsolen Gizmondo. När han inte hade någon ny snillrik plan för att tjäna pengar tillbringade han sin tid med sina många och exotiska bilar. Här är några av dem.

Ferrari Enzo x2

Inte nog med att Enzo är rentav omöjlig att få köpa utan att vara bekant med högt uppsatta inom Ferrari, Stefan kunde inte bestämma sig för om röd eller svart passade bäst på den högst limiterade bilen, så han köpte två. Tur att den svarta stod kvar på garageuppfarten när den röda klövs på mitten 2006. 2016 hade den röda renoverats och auktionerades ut på Sothebys för 15 miljoner kronor.

Porsche Carrera GT

Den direkta utmanaren till Enzo, precis som 918 och LaFerrari skulle bli rivaler senare. Carrera GT är inte bara en oerhört eftertraktad och unik bil, många rangordnar den som den bästa bilen som någonsin gjorts. När det kommer till Porsche finns det inte mycket som toppar Carrera GT i ren ursinnesprestanda.

Mercedes-Benz SLR McLaren

McLaren tillverkade på uppdrag av Mercedes denna fantastiska grand tourer mellan 2004 och 2010. Enorma kraftresurser och kolossala hjul gjorde att SLR McLaren syntes, och hördes. Det var i en svart sådan modell som Stefans fru blev stoppad av polisen där mängder av dokument fanns, vilket skulle komma att leda till flera år i fängelse.

Om du är mer nyfiken på Stefan Erikssons otroliga historia och hans bilar finns “Tjock-Steffe” att streama på C-More.

Dalkarl och Högsta Växelns hårdrockare. Har en fäbless för brittiska bilar i allmänhet och Lotus i synnerhet.