Volkswagen har producerat närmare 30 miljoner Passat så att den är en omåttligt populär modell är ingen hemlighet. Den nuvarande generationen är den åttonde i ledet sedan den introducerades första gången 1973. Nu har märket släppt en uppdatering i form av en facelift vilket berättigar en namnändring till generation 8,5.

Designen har på traditionellt facelift-manér förändrats minimalt med störst fokus på grill, strålkastare och baklyktor. Den ”nya” generationen påminner starkt om Volkswagens största SUV Touareg med en aning större, kurvigare grill och baklyktor innehållandes tre L-former. Även insidan har förnyats med ny ratt och nydesignat digitalt mätarhus. Tyvärr verkar uppdateringarna ha medfört att den stilrena, analoga klockan som har suttit ovanför infotainmentsystemet har försvunnit. Istället pryds platsen av texten ”Passat” och knappen för varningsblinkers.

Motoralternativen är oförändrade med undantag för laddhybriden GTE som har fått större batteri. Systemeffekten är oförändrad men räckvidden har förbättrats och är nu 55 kilometer på el enligt WLTP-körcykeln.

Andra nya funktioner är viss självkörning, något som Volkswagen kallar för Travel Assist. Den ska kunna läsa av cirkulationsplatser, snäva svängar, korsningar och hastighetsändringar, och anpassa farten därefter.

Nya Passat kommer att ha premiär i början av mars på bilsalongen i Genève. I samband med släppet kommer tre nya exteriörfärger att kunna väljas. Däribland en blå färg som tidigare har varit ett populärt val till Golf R, nämligen Lapis-blå. En, i mina ögon, oerhört vacker färg som jag tror kommer att bli ett populärt val till faceliftade Passat.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.