Special Vehicle Operations – eller SVO – är avdelningen inom Jaguar Land Rover som har uppdraget att ge koncernens toppmodeller lite extra krydda. Under de dryga fem år SVO varit verksamma har man hunnit med att hotta-upp ett flertal Jaguar-modeller och på Land Rover-sidan finner man Range Rover SVAutobiography, Land Rover Discovery SVX och givetvis Range Rover Sport SVR. Nu har man till slut gett sig på lillebror Velar och skapat en bensinslukande prestandavariant, antagligen för att man kände att modellen hade för liten marknadsandel bland världens organiserade brottslingar.

Namnet på den nya skapelsen är inget för dyslektiker – Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition – där Autobiography-delen av namnet, som normalt pryder märkets mest lyxbetonade modeller, signalerar en ny approach jämfört med storebror SVR.

Man verkar nämligen ha kommit underfund med att oavsett hur kapabel en Range Rover än är runt en racingbana, kommer den mestadels göra varv runt rondellen utanför ägarens lokala köpcentrum. Därför ska den nya bilen inte bara ha hög prestanda, utan även erbjuda likvärdig komfort med märkets allra mest lyxbetonade modeller.

Som är brukligt när SVO är i farten är motorn en kompressormatad V8, som i det här fallet utvecklar 550 hästkrafter. Detta sörjer för att 0-100 nu går på 4,5 sekunder och att toppfarten är hela 274 blås. Bromsarna är kraftfullare för att kunna tygla den nya kraftkällan och utseendet är uppiffat, både exteriört och interiört, för att reflektera bilens sport-lyx-dynamiska karaktär. Prislappen på all denna sportighet, lyx och dynamik landar på drygt 86 000 pund, eller drygt en miljon kronor.

KÄLLALand Rover
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.