Första gången Volkswagen visade upp en prototyp baserad på deras MEB-plattform var på Parissalongen i september 2016. Småbilen I.D. visade som första modell i serien hur Volkswagens elektrifierade framtid skulle se ut. Den har sedan följts av tre ytterligare prototyper, varav en är den retroinspirerade I.D. Buzz, vilken som namnet antyder hämtar inspiration från Folkabussen (och dessutom är en ordvits, ha!). För att visa hur anpassbar den nya plattformen är ska de i mars ta med oss på en ny nostalgitripp via Genève, där de ska visa upp en helt eldriven Beach Buggy.

Ni som gissat att det är en konceptbil kan nu tillgodoräkna er en poäng. Det huvudsakliga syftet med prototypen är att visa att en flexibel plattform kan användas till mer än bara storskalig serieproduktion; man kan även ta fram nischmodeller utan att för den sakens skull ådra sig skyhöga utvecklingskostnader. Med en elbil måste man ju inte tänka lika mycket på att pussla ihop skrymmande avgassystem och växellådor, exempelvis.

Klaus Bischoff, designchef på Volkswagen, säger att, ” En Beach Buggy är mer än en bil, det är en livsstil på fyra hjul. Nya eldrivna konceptbilen visar hur en modern tolkning av en klassiker kan se ut och vilka känslomässiga band som elektrisk rörlighet kan skapa”. Att det skulle vara just elektrisk rörlighet som skapar känslomässiga band känns för mig föga troligt. Någon eldrift var det ju inte fråga om under den ursprungliga Beach Buggyns glansdagar, och dessutom är väl bristen på motorljud och märkliga dofter det som vi ortodoxa motorister tenderar att motsätta oss allra mest med elbilar?

Volkswagens designchef kanske vill tona ned vikten av den designmässiga kopplingen till en svunnen tid. Det var ju faktiskt Bruce Meyers som skapade Beach Buggyn, med Bubblan som utgångspunkt. Trots att jag själv var långt ifrån påtänkt under den tiden, kan jag ganska självsäkert säga att det var just den okonventionella designen och förmågan att ta sig fram på sand som utmärkte Buggyn, och för dessa saker bär Volkswagen själva inget direkt ansvar. Med det sagt vill jag ändå att Volkswagen ska veta att jag som motorentusiast verkligen hoppas att bilen byggs, för det här har potential till att bli något alldeles särskilt. Teslas stora gärning är att ha gjort elbilen åtråvärd, och nu har Volkswagen chansen att driva trenden ett steg till.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.