Att utvecklingen går framåt är visserligen positivt, men det finns även nackdelar. En ingenjör eller produktchef vet sällan vad kunderna kommer att uppskatta, och det är lätt att man låser sig fast i fel spår om man inte reflekterar ordentligt. Med anledning av detta har jag nu upprättat en lista över de sju trender som vi vill se försvinna illa kvickt.

1. Bara svarta interiörer i Sport-modeller (Volvo, Audi)
Kalla mig löjlig, men interiörfärgen är viktigare för mig än exteriörfärgen. Jag skulle aldrig köpa en bil med svart insida. Nej, för tråkigt – brunt, vitt eller rött ska det vara. En av de snyggaste färgerna på marknaden just nu är den chokladbruna nyansen som Volvo erbjuder till nästan alla modeller – förutom i R-Design-utförande (som i övrigt är ruskigt snyggt). Trots att det inte finns något faktiskt hinder vägrar man erbjuda R-Design i kombination med någon annan färg på lädret än svart. På presslanseringen av nya V60 i Barcelona passade jag på att fråga en produktchef om varför man tvingade kunderna till tråksvarta säten, och något ordentligt svar fick jag aldrig. Sluta omedelbart med detta!

Volvo V90 R-Design Interior

2. Skärmar i nederdelen av instrumentpanelen (Audi, Cadillac, Volkswagen m.fl)
Alla bilar borde ha sina infotainmenstystem i en satellit över instrumentpanelen, som BMW och Hyundai, alternativt ha en vertikal skärm som Volvo. Jag vet att det är många som inte delar denna åsikt (”det ser ju ut som en påklistrad iPad”), men dessa människor har helt enkelt fel. Att behöva titta ner för att byta låt eller ställa in navigatorn är rent trafikfarligt. Dessutom är det snyggt med satelliter. Min fasta åsikt är att Audi begick sitt livs misstag när man flyttade ner skärmen. Punkt slut.

3. Obligatoriska sportstolar (Lamborghini, Honda Civic Type R m.fl)
Jag älskar sportbilar, men jag är också lång och bred. Detta medför tyvärr att det finns vissa bilar som jag helt enkelt inte kan sitta i utan att det gör fruktansvärt ont. Ta Lamborghini Huracán, exempelvis. Trots att det finns flera alternativa säten handlar det bara om vilken svårighetsgrad av ryggskott du vill ha. Kan ni inte bara ge mig ett par komfortstolar, om inte annat som tillval i alla fall? Jag skiter fullständigt i om det ökar bilens vikt med några kilo. Hellre det än att inte kunna sitta ner i den över huvud taget.

4. Klimatkontroller i infotainmentsystemet eller i dedikerade skärmar (Audi, Land Rover, Volvo m.fl)
Ska vi verkligen fortfarande behöva påpeka hur dumt det här är? Ett vred, eller i vart fall knappar, har varit branschstandard längre än jag varit vid liv. Det finns ingen som helst fördel med att flytta kontrollerna till någon avlägsen meny i infotainmentsystem. Nej, det här är bara korkat. Särskilt besviken är jag på Audi, som så länge gjort detta rätt, men som nu övergått till en touchskärm – som dessutom är placerad så lågt att man måste titta bort från vägen i flera sekunder när man ändrar temperatur. Urdumt!

5. Avvecklingen av touch-känsliga snurrhjul (Audi)
Det bästa systemet för att kontrollera ett infotainmentsystem är ett touchkänsligt snurrhjul. Man hittar snabbt rätt, har flera genvägar, behöver inte titta ner och kan slå in bokstäver med touch-funktionen. Briljant! Synd bara att Audi har slutat använda systemet, för att istället övergå till – ja, du gissade rätt – touchskärmar. Ack, så korkat. Nu har Audi varit med på nästan alla punkter på den här listan, och det förtjänar de också. De nya interiörerna i A6, A7, A8 och Q8 är helt enkelt idiotiska på många sätt.

6. Fejkade avgasrör (Porsche Taycan m.fl)
Personligen har det inte stört mig särskilt mycket fram till nu, men när jag såg de senaste bilderna på kommande Porsche Taycan tappade jag hoppet. Varför ska man låtsas att en elbil har avgasrör? Kom igen nu alla formgivare, ni kan bättre!

 

7. Inga dedikerade volymvred (Volkswagen m.fl)
Det finns två vred som en bil måste ha – volym och temperatur. Svårare än så är det inte. Inga undantag, inga ursäkter. Sluta med detta omedelbart!