Porsche och motorsport går hand i hand som bratwurst och surkål. Nu för tiden förknippar de flesta nog mest märket med banracing, men i mitten av 1900-talet var märkets svansmotorbilar några av de mest kompetenta rallybilarna som fanns. Rally ligger alltså i märkets DNA. Nu lanserar man en rallyversion av Cayman GT4 Clubsport, och den ser grym ut.

Produktionsbeslutet togs efter att konceptbilen man visade på ADAC Rally Deutschland förra året fick mängder med positiv kritik från rallyvärlden för sina låga driftskostnader jämfört med de andra bilarna i klassen. Klassen i fråga är FIA klassen R-GT Cup, bakhjulsdrivna sportbilar, där de vanligaste bilarna är Abarth 124 R-GT och 997-generationen av Porsche 911 GT3. Leveranserna kommer att börja inför 2020 års säsong.

Till skillnad från fjolårets koncept kommer produktionsrallybilen inte baseras på den nuvarande generationen av Cayman GT4 Clubsport utan på den nya 718-generationen, där den stora nyheten är att vissa av karosspanelerna är tillverkade av en ”naturfiber-komposit” istället för metall. Motorn är den välbekanta boxer-sexan på 3,8 liter, som i detta fall utvecklar 425 hästar.

Det är kul att Porsche fortfarande vårdar sitt rally-arv – även om R-GT-klassen inte nödvändigtvis lockar några större publikmassor. Det är också kul att GT4 rally fått ett så entusiastiskt mottagande av bilvärlden. Samtidigt önskar jag att rallyutförandet ett tillval även för gatgående Cayman. Tänk er en fullt inredd och bekväm vardags-Porsche, med lyft rallyfjädring, extraljus och en takbox. Helt klart den ultimata vinterbilen.

KÄLLAPorsche
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.