Omslagsbild: Paul Mihai (Tuned Into Cars!)

En av de tydligaste designtrenderna just nu är att grillarna blir allt större. Tycka vad man vill om smak och proportioner, men likförbannat är det vad kunderna efterfrågar och därmed vad tillverkarna vill bygga. Många gör det dessutom bra – men inte alla. Tyvärr har det visat sig särskilt problematiskt för en viss tysk premiumtillverkare. Jag talar naturligtvis om BMW, som i dagarna publicerat de första bilderna på den högst kontroversiella uppdaterade 7-serien. Jag tycker nästan lite synd om dem för allt hat de fått, och i denna artikel ska jag berätta varför.

Låt oss börja med att titta på några stora grillar som fungerar.

De bästa exemplen är troligen Bentley Mulsanne och Rolls-Royce Phantom. En bred, hög och blankpolerad grill, krönt med en elegant prydnad, symboliserar allt vad klass och opulens heter.

Sen har vi också Audi och Mercedes, de konkurrenter som BMW antagligen sneglat mest på när de ritade sina senaste modeller. Grillarna är stora, nytänkande och har fler linjer än en fotbollsplan. Inte riktigt lika snyggt som på Phantom och Mulsanne, men likväl fungerar det.

Även Volvo och Volkswagen klarar av att bygga stora, snygga grillar. Titta bara på V90 och Arteon, som båda har sina egna tolkningar med unika inslag.

Vi vet att även BMW historiskt har byggt snygga grillar. Deras klassiska njurgrill är en briljant design – så länge njurarna får vara måttligt kompakta. Titta bara på ikoniska BMW M3 generation E30.

Häri ligger problemet. BMW har lagt mycket energi, design, utveckling, pengar och marknadsföring på just njurdesignen, som med tiden har blivit en viktig del av märkets kärnidentitet. Detta har, fram till nu, varit en fördel gentemot sådana som Audi och Mercedes, som aldrig haft ett lika tydligt designspråk i grillen. Nackdelen med en så kärnfull design är att man inte lätt kan göra avsteg från den, och nu när BMW vill bygga större grillar (kom ihåg, det är vad kunderna vill ha) så känner man sig tvingade till att göra just stora njurar.

Tyvärr blir det lätt utomordentligt groteskt. Det hela började i mina mening med nya X3, följt av nya X5 (för att inte tala om X7) och nu uppdaterade 7-serien. De njurar som pryder ansiktet på nya X3 är, i mina ögon, den yttersta gränsen för hur stora njurarna kan bli. Kontroversiellt nog kan jag även acceptera storleken på njurarna i nya X5, då de på något sätt smälter in i högbygget.

Efter att ha sett bilderna på uppdaterade 7-serien måste jag dock dra ett streck i sanden. Här går gränsen, punkt slut. Bilen ser helt enkelt urlöjlig ut. Totalt smaklös. Som sagt är jag dock inte arg på BMW för det – de sitter helt enkelt fast mellan en björn och ett getingbo. De måste göra stora grillar för att sälja bilar, men de kan inte lämna njur-designen heller.

Detta är dock ingen komplett ursäkt. Det går, som vi diskuterade inledningsvis, att rita snygga stora grillar, särskilt för en stor lyxkryssare som 7-serien. När man betalar sju-siffriga belopp förväntar man sig det bästa. Vilken (ej rappande) miljonär skulle egentligen vilja bli sedd i en best med det där trynet? Dags att välja väg nu, BMW – det är aldrig för sent att förnya sig. Dessutom kommer behovet av grillar (som ju är till för luftinsläpp till en förbränningsmotor) att vara ett minne blott när el-bilarna tar över.