När ingenjörerna bakom Volkswagen Up! skapade märkets minsting fanns det nog inte en tanke på sport eller prestanda. Bilen är skräddarsydd för den urbanarföraren som vill spara på utrymmen och ägandekostnader. I vad som kan ses som ett genidrag har Volkswagen gett modellen en riktig GTI-behandling och förvandlat en bil som från början var vad man kallar “eko-box”, till en spirituell efterföljare till Golf GTI Mk1. För att se hur väl denna förvandling har lyckats begav vi oss mot ett av världens mest kända slott: Neuschwanstein, även känt som Disney-slottet i södra Tyskland. Här möts tyskarnas pråligaste skrytbygge med en tysk mini-hot hatch. Frågan är om Up! GTI imponerar på resan eller om den tagit sig vatten över huvudet?

Som vanligt när det gäller våra tyska äventyr startade resan nere i München. Vår testbil kom med nya vinterdäck och som följd hade den fälgar vars storlek hade passat bättre på en skateboard än en bil. Up! GTI är dock den typen av bil som inte riktigt bryr sig om den har ett kjolpaket eller 22″-fälgar. Här är ändamålet att få föraren att fnissa snarare än förbipasserande att dra upp mobilkameran. Egentligen är det tämligen svårt att särskilja en GTI mot en vanlig Up!. Lite extra dekaler här och där, en spoiler och en klassisk interiör är egentligen de delar som avslöjar att man inte bara valt bilen på grund av att den är lätt att parkera.

Från flygplatsen som var startpunkten för resan körde vi genom Münchens stadskärna. Här visade GTI:n direkt varför den blivit så hyllad av motorjournalistkåren. Den är helt enkelt riktigt rolig från samma sekund som man vrider på tändningen. I en Golf R måste man rasta bilen ordentligt innan man börjar dra på smilbanden och följden är att man lätt kommer upp i hastigheter som helt enkelt inte är lämpliga på små innerstadsgator. I Up! GTI är saker och ting annorlunda, det går att gasa fullt, höra motorn morra och chassit röra sig i relativt låga hastigheter. Detta kan man göra samtidigt som inga lagar bryts. Det känns busigt och väldigt roligt att pressa bilen i en miljö som annars bara tillåter andra bilar att utnyttja 10 procent av dess kapacitet.

Efter att ha busat runt på kullersten och bland tyska curry-korvstånd styrde vi kosan mot vad som i folkmun kallas Disney-slottet. Vägen dit kantas först av raka motorvägar. Här är inte Up! GTI riktigt hemma eftersom utväxlingen gör att kryssning i 150 kilometer i timmen innebär att man ligger på ganska höga varv. Som tur är får man ett härligt ljud resonerat från trepipen under huven vilket gör att man ändå klarar motorvägar med ett bibehållet leende på läpparna.

Om motorvägar inte direkt är hemmaplan för Up! GTI är de sista milen till slottet raka motsatsen. Här finner man böljande landskap beströdda av kullar och vägen blir till följd riktigt underhållande. Direkt visar denna folkvagn att den är redo för kamp. Motorn rispar härligt när man reser mot varvstoppet och bilen rör sig på ett roligt men förutsägbart sätt under press. Fjädringen är långt från stenhård, men det bidrar mer till en känsla av fart och äventyr än vad man kan tro när det gasas på. Att man blir omkörd av Porschar och AMG-mercor gör inget eftersom bilen inte vill vara snabbast utan bara roligast. Up! GTI är i denna typ av miljö lite som en välgjord bro-comedy, den kommer inte vinna någon Oscar i termer av enastående prestation, men den kan vara bra mycket mer underhållande än filmer med tio gånger så stor budget.

Efter att ha lekt rally-kalle tornades bergen upp och samtidigt blev det beryktade slottet synligt. För att komma fram till det är man tvungen att parkera och traska upp för berget som byggnaden är belägen på. Problemet med detta är att vi inte ville sluta köra, därför struntade vi i parkeringen för att istället gasa på ännu mer i bilen. Accelerationen är tam i jämförelse med dyrare hot-hatches, men ljudet och rörelserna i bilen gör ändå att den känns riktigt rapp. Det känns aldrig som att det går sakta i en Up! GTI och nämnde jag att den är riktigt rolig att köra, absolut hela tiden? Den är dessutom relativt komfortabel tack vare fjädringen som är ganska mjukt satt. Allt som allt är körupplevelsen minst sagt överraskande i en positiv bemärkelse.

Till slut parkerade vi och beskådade slottet som vi kom hit för att uppleva. Neuschwanstein byggdes av Ludwig II av Bayern och enligt utsago blev han driven till vansinne under uppbyggnaden. Kungen dog innan slottet färdigställdes, men när man ser på konstruktionen är det ganska uppenbart att bara en galning ens försöker sig på att bygga något av detta omfång.

Neuschwanstein och Up! GTI är egentligen två helt olika sidor av samma tyska mynt. Det ena är ett extravagant skrytbygge som tillåts existera tack vare briljanta arkitekter och ingenjörer. Den andra är en ödmjuk skapelse som inte byggdes för att imponera på någon annan än den som sitter bakom ratten. Vad de båda har gemensamt är att de visar hur fantastisk tysk ingenjörskonst kan vara när den är som bäst. Vilken sida av Tyskland är då bäst och hur har Up! GTI lyckats i sin transformering från stadsbil till ”pocket rocket”? Frågar du mig är svaren ganska klara. I min mening är den viktigaste personen i världen att imponera på mig själv, därför har jag faktiskt mer respekt för de tyska ingenjörerna som skapade Up! GTI. Huruvida man har lyckats förvandla Up! på rätt sätt är det svårt att säga. Bilen är utan tvivel riktigt underhållande, men kanske hade en nervigare motor som lutade sig mer på höga varv än turbotryck varit det som gjort paketet perfekt. Annars kan jag säga att Volkswagen Up! GTI är en bil som verkligen skapar ha-begär samtidigt som den är riktigt överkomlig för de flesta. Bilen kommer inte att göra någon besviken, oavsett om man åker till Hemköp eller ett sagoslott.

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.