Sedan Lamborghini Huracán lanserades 2014 har det producerats över 11 000 exemplar. Ingen Lambo, inte ens de mest ikoniska, har någonsin sålt i så många exemplar på så kort tid. Nu i dagarna presenterades nya Huracán EVO, en faceliftad version som ska fortsätta framgångssagan. Vid första anblick ligger förändringarna helt i linje med vad vi brukar förvänta oss av en facelift. Vid närmare studie visar sig förändringarna dock vara mer omfattande.

Exteriört har Huracán EVO begåvats med attribut från både Aventador S och Huracán Performante. Framtill har en aggressivare splitter kombinerats med samma y-formade luftintags-design som på storasyskonen och baktill har de två avgaspiporna flyttats upp till varsin sida av nummerplåten.

Interiört har man fällt in en 8,4 tums pekskärm i mittkonsolen för kontroll av musik, navigation och klimatanläggning. Man har alltså övergivit konceptet med att endast ha en skärm framför föraren för alla funktioner som i Audi TT eller R8. Prestandan är vässad och ligger med 640 hästar, 600 newtonmeter och en 0-100 tid på 2,9 sekunder nu på nivå med Huracán Performante. Hade målet enbart varit en visuell föryngring med lite bättre prestandasiffror hade detta varit helt tillräckligt.

Det visar sig emellertid att man siktat högre än detta och att de exteriöra förändringarna inte bara är där för syns skull. Den nya splittern skapar en dubbel luftväg under bilen och skickar luften bakåt mot den jättelika diffusor som de flyttade avgaspiporna gett plats för. Detta, kombinerat med en diskret “ankstjärt” på häcken sörjer för att Huracán EVO är hela fem gånger mer aerodynamiskt effektiv än föregångaren.

Mekaniskt är den stora nyheten att Huracán EVO nu är utrustad med fyrhjulsstyrning, någonting som blivit mer och mer populärt och ger illusionen av att bilen har olika hjulbas i olika farter. Systemet heter LAWS, eller Lamborghini All Wheel Steering, och jobbar tillsammans med antisladd-systemet och den kraft-omfördelande fyrhjulsdriften för att försäkra att super-snabb och kontrollerbar framfart.

Huracán EVO är alltså lika mycket en teknologisk evolution som det är en visuell föryngring. Frågan är bara om den stereotypiska Lambo-köparen – som hellre kör varv runt Knightsbridge än runt Silverstone – kommer att märka de teknologiska nyheterna?

KÄLLALamborghini
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.